Rutte: oplossing Ter Apel in zicht, erkent bestuurlijk falen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft "een weg uit het probleem" rond de opvang van asielzoekers gevonden. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag. Hij wilde nog niet te veel kwijt over de inhoud van die oplossing omdat er nog een "laatste hand" aan gelegd moest worden.
Later vrijdagavond lichten staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) de plannen toe. De problemen in Ter Apel zullen volgens de premier nog zeker het hele weekend aanhouden.
Rutte erkende dat er sprake is van "bestuurlijk falen" in de asielopvang. "Zeker", zei de premier op een vraag hierover. Hij erkent dat het kabinet te snel heeft besloten om na het grote aantal vluchtelingen uit Syrië, in 2015 en 2016, af te bouwen. Hij zei zich ook te schamen voor de leefomstandigheden van de mensen in Ter Apel.
Doorstroming
De premier zei dat er een oplossing komt om de doorstroming van mensen die in Nederland mogen blijven richting normale woningen te bevorderen. Ingewijden meldden eerder dat er de komende maanden 20.000 van deze zogenoemde statushouders aan een woning geholpen moeten worden. Daarnaast is volgens Rutte gekeken hoe het aantal mensen dat in asielzoekerscentra opgevangen moet worden "op een fatsoenlijke manier" beperkt kan worden.
In de VVD, zowel vanuit leden in het land als vanuit de Tweede Kamerfractie, is opgeroepen een asielstop te overwegen. Vanuit de rechtse oppositie is daar ook toe opgeroepen. Toch sluit Rutte deze optie uit. "Een asielstop kan niet. Dan moeten we uit de Europese Unie stappen, dat gaat niet."
De stappen die Van der Burg en De Jonge zullen aankondigen, zijn erop gericht om te zorgen dat er "lucht in het systeem komt om orde op zaken te stellen", aldus Rutte. "Maar een asielstop betekent de grenzen helemaal sluiten. Dat gaat niet. Even los van of je dat maatschappelijk wenselijk vindt, is dat niet een mogelijkheid die je hebt als lid van de Europese Unie."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
6 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden