Rutte: 'opdracht en verplichting' om vertrouwen te herstellen
DEN HAAG (ANP) - Het is een "opdracht en verplichting" voor premier Mark Rutte om het vertrouwen van de burger in de politiek te herstellen en een premier voor alle Nederlanders te zijn. Dat zegt hij na afloop van de eerste ministerraad van zijn vierde kabinet.
Zijn vorige kabinet viel over wat Rutte "de vreselijke toeslagenaffaire" noemt. Opmerkingen over een "functie elders" voor Pieter Omtzigt, die zeer kritisch was op het kabinet in de toeslagenaffaire", kostte Rutte bijna zijn politieke leven. De formatie duurde mede hierdoor historisch lang en het vertrouwen in de politiek is ongekend laag.
Rutte wil er "hard voor te werken" om dit lage vertrouwen te herstellen. Wel benadrukt hij dat bestuurders niet kunnen voorkomen dat ze soms foute beslissingen maken. "Als je tien besluiten neemt, blijkt achteraf dat er een fout is en die moet je repareren."
Democratische rechtsorde
Het nieuwe kabinet heeft er volgens hem bewust voor gekozen het herstel van democratische rechtsorde hoog op de agenda te zetten. Het thema is het eerste hoofdstuk van het coalitieakkoord, mede vanwege de toeslagenaffaire. "De democratische rechtsorde is het fundament van de samenleving", beginnen de coalitiepartijen het akkoord. "Dit fundament heeft barsten opgelopen." Rutte "hoopt van harte" dat bij andere instanties geen soortgelijke affaires blijken te spelen. "Het is mijn nachtmerrie dat er meer aan de hand is." Ministers moeten weer oog hebben voor de uitvoering en daar ook "zichtbaar" in zijn, aldus de premier.
Ruttes vierde kabinet moet "nieuw elan" brengen, maar hij kan nog niet zeggen hoe dit er precies gaat uitzien. "Dat moeten we laten zien in de praktijk." Wel zegt hij toe een gewraakt onderdeel van zijn eerdere werkwijze aan te passen: het wekelijkse overleg tussen de fractievoorzitters en de premier. Dit zou het debat van tevoren al te veel dichttimmeren. Rutte blijft wel contact houden met de Tweede Kamer. "Sjacheren hoort bij het vak."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
10 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geleden