Rutte: onverstandig om Rijksrecherche op coronalek te zetten
DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte noemt het "niet verstandig" om de Rijksrecherche onderzoek te laten doen naar het steevast uitlekken van de corona-maatregelen, voordat het kabinet deze heeft aangekondigd. Dit is geen goed idee "omdat we simpelweg niet beschikken over informatie over de motieven, noch over de wijze waarop de lekken plaatsvonden", zegt Rutte.
PVV-leider Geert Wilders had gevraagd om een brief van het kabinet over het lekken van de coronamaatregelen naar de pers. In zijn brief noemt Rutte het "onwenselijk" dat de plannen van het kabinet steeds op straat komen te liggen. Dit komt onder meer doordat de voorgenomen maatregelen "in zeer grote kring" worden gedeeld, vermoedt Rutte.
"Ikzelf wijs binnen en buiten het kabinet met regelmaat op het belang van de vertrouwelijkheid van het besprokene", schrijft Rutte in zijn brief.
Als Rutte niet naar de Rijksrecherche stapt, "dan blijft het bestaan", denkt Wilders. "Als mensen denken dat ze kunnen lekken zonder dat het wordt onderzocht" zullen ze dat blijven doen.
Kamervoorzitter Vera Bergkamp zei begrip te hebben voor de ergernis van Wilders, die vindt dat "de Kamer wordt gepiepeld". Dinsdag beloofde zij zelf ook contact op te nemen met de premier.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden