Rutte: naleving basisregels moet echt snel beter
DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte doet een dringende oproep aan iedereen om zich beter te houden aan de basismaatregelen tegen het coronavirus. Anders kan het kabinet het zich volgens hem mogelijk niet permitteren te wachten met extra maatregelen tot 3 december, de dag waarop vooralsnog het volgende 'weegmoment' gepland staat.
Het Outbreak Management Team (OMT) waarschuwt volgens Rutte in zijn jongste advies dat te veel mensen de basisregels laten versloffen, bijvoorbeeld door niet thuis te blijven en te testen bij klachten, geen afstand te houden en onvoldoende te ventileren. De naleving daarvan is "bepalend voor het aantal besmettingen", zo benadrukt de premier.
Het dagelijkse aantal positieve testen ligt al dagen op rij boven de 20.000. Dat getal moet naar beneden, wil de zorg niet volkomen overbelast raken door de toestroom van coronapatiënten. Nu al is het "spannend" in de ziekenhuizen, waarschuwt Rutte. Het is volgens hem "heel belangrijk om de komende dagen een kentering te zien, ook in de naleving van de basisregels". Anders lukt het straks niet meer om "mensen die dreigen te stikken door corona" nog allemaal te behandelen.
Effecten zichtbaar
Het demissionaire kabinet kondigde anderhalve week geleden al extra maatregelen aan om het snel stijgende aantal besmettingen terug te dringen. Met onder meer beperktere openingstijden voor horeca en winkels en het weren van publiek bij sportwedstrijden hoopt het "een harde klap" toe te brengen aan het virus. Maar het duurt nog zeker tot het einde van de week voordat de effecten van die ingrepen zichtbaar worden.
Rutte begrijpt de zorgen van bestuurders in de gezondheidszorg die nu al roepen om hardere maatregelen. "Daar wordt verschrikkelijk hard gewerkt", ziet hij ook. Maar de premier waarschuwt ook dat de gevolgen van lockdownachtige maatregelen voor de economie en samenleving "gigantisch" zijn. "Dus die moet je alleen nemen als je zeker weet dat je ze moet nemen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geleden