Rutte: naleving basisregels moet echt snel beter
DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte doet een dringende oproep aan iedereen om zich beter te houden aan de basismaatregelen tegen het coronavirus. Anders kan het kabinet het zich volgens hem mogelijk niet permitteren te wachten met extra maatregelen tot 3 december, de dag waarop vooralsnog het volgende 'weegmoment' gepland staat.
Het Outbreak Management Team (OMT) waarschuwt volgens Rutte in zijn jongste advies dat te veel mensen de basisregels laten versloffen, bijvoorbeeld door niet thuis te blijven en te testen bij klachten, geen afstand te houden en onvoldoende te ventileren. De naleving daarvan is "bepalend voor het aantal besmettingen", zo benadrukt de premier.
Het dagelijkse aantal positieve testen ligt al dagen op rij boven de 20.000. Dat getal moet naar beneden, wil de zorg niet volkomen overbelast raken door de toestroom van coronapatiƫnten. Nu al is het "spannend" in de ziekenhuizen, waarschuwt Rutte. Het is volgens hem "heel belangrijk om de komende dagen een kentering te zien, ook in de naleving van de basisregels". Anders lukt het straks niet meer om "mensen die dreigen te stikken door corona" nog allemaal te behandelen.
Effecten zichtbaar
Het demissionaire kabinet kondigde anderhalve week geleden al extra maatregelen aan om het snel stijgende aantal besmettingen terug te dringen. Met onder meer beperktere openingstijden voor horeca en winkels en het weren van publiek bij sportwedstrijden hoopt het "een harde klap" toe te brengen aan het virus. Maar het duurt nog zeker tot het einde van de week voordat de effecten van die ingrepen zichtbaar worden.
Rutte begrijpt de zorgen van bestuurders in de gezondheidszorg die nu al roepen om hardere maatregelen. "Daar wordt verschrikkelijk hard gewerkt", ziet hij ook. Maar de premier waarschuwt ook dat de gevolgen van lockdownachtige maatregelen voor de economie en samenleving "gigantisch" zijn. "Dus die moet je alleen nemen als je zeker weet dat je ze moet nemen."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
31 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden