Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Rutte na tweede kabinetsberaad: denk dat we eruit kunnen komen

Rutte na tweede kabinetsberaad: denk dat we eruit kunnen komen

DEN HAAG (ANP) - "Ik dénk dat we hieruit kunnen komen." Met die woorden verliet premier en VVD-leider Mark Rutte in de nacht van donderdag op vrijdag zijn ministerie na opnieuw een beraad van de kabinetstop. "We zijn nog steeds in gesprek", zei D66-vicepremier Sigrid Kaag, die eerder het ministerie van Algemene Zaken verliet.

De top van het kabinet was voor de tweede keer deze week bijeen gekomen om te spreken over hoe het kabinet gehoor geeft aan het "signaal van de kiezer" bij de provinciale verkiezingen van twee weken geleden. Rutte wilde na afloop niet zeggen of hij optimistisch is over het overleg.

ChristenUnie-vicepremier Carola Schouten sprak wel van een "flink gesprek". De coalitiepartijen liggen op enkele belangrijke vraagstukken ver van elkaar af. Vrijdag wordt er met de hele ministersploeg nog doorgesproken, tijdens de wekelijkse ministerraad.

Het kabinet lijkt te worstelen met een brief die het voorafgaand aan een belangrijk debat met de Tweede Kamer op dinsdag wil sturen. Rutte zei eerder deze week verbeteringen te willen aanbrengen op "grote dossiers" waar de kiezer volgens de kabinetstop zorgen over heeft. Maar het is nog steeds onduidelijk welke oplossingen het kabinet nu precies voor ogen heeft.

Kaag vertrok tegelijk met CDA-leider Wopke Hoekstra, die na afloop niets wilde zeggen over de voortgang van het overleg. Waar de leiders en secondanten van D66 en CDA voor middernacht het ministerie verlieten, bleven ChristenUnie-vicepremier Schouten en haar secondant langer binnen, met premier Rutte. De VVD-leider werd bijgestaan door minister Mark Harbers.

Ook Harbers en Schouten zeiden na afloop van het gesprek dat het kabinet in gesprek blijft.

Meer uit Binnenland

Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

39 minuten geleden
Officiële hittegolf vastgesteld: 30,2 graden in De Bilt

DE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.

1 uur geleden
Nederland stuurt reddingsteam naar Venezuela na aardbevingen

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlands reddingsteam gaat naar Venezuela voor hulp na de aardbevingen die het land hebben getroffen. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Urban Search and Rescue-team (USAR) gaat die kant op met reddingswerkers, honden en materieel. Venezuela heeft Nederland gevraagd om hulp.

1 uur geleden
Reisadviezen voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.

2 uur geleden
Defensie en bonden willen per 1 september 6,5 procent meer loon

DEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.

2 uur geleden
Gelderland houdt vast aan stikstofzones van 500 meter

ARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.

2 uur geleden
Koningin Máxima opent jubilerend North Sea Jazz Festival

ROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima opent op vrijdagmiddag 10 juli in Rotterdam Ahoy het NN North Sea Jazz Festival, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst donderdag. Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat de eerste editie van het jazzfestival plaatsvond.

2 uur geleden