Rutte moet zich in Kamer verantwoorden over rol in gasdossier
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer buigt zich opnieuw over het eindrapport van de parlementaire enquête over de aardgaswinning in Groningen, ditmaal met minister-president Mark Rutte erbij. Dat betekent ook dat de premier zich moet verantwoorden over zijn eigen rol in dit dossier. De enquêtecommissie oordeelde dat hij te weinig heeft betekend voor de gedupeerden van de aardbevingen die de gaswinning al jaren veroorzaakt.
De commissie concludeerde eind februari dat de overheid decennialang te weinig aandacht had voor de Groningers en financiële en economische belangen voorrang gaf. Het kabinet heeft daardoor een "ereschuld" in te lossen aan de regio. Het kabinet heeft inmiddels de belangrijkste conclusies uit het rapport onderschreven en is met een lange lijst verbetermaatregelen gekomen. Er gaan de komende decennia miljarden naar het aardbevingsgebied, niet alleen voor schadeherstel maar ook om de leefbaarheid te verbeteren.
In de regio klonk al direct gemor over dit pakket, dat als onvoldoende werd beoordeeld. Ook instanties als de Nationale Ombudsman en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) zijn kritisch over de voorgestelde maatregelen om de vastgelopen schade- en versterkingsaanpak vlot te trekken. Met name het plan om bij schades tot 40.000 euro niet langer te onderzoeken of ze wel echt veroorzaakt zijn door gaswinning, valt slecht. Juist de mensen met de grootste schade schieten daar niets mee op, is de vrees.
Wat PvdA-Kamerlid Henk Nijboer betreft draait het debat om verantwoording, maar moet de Kamer ook echt iets bereiken voor de Groningers. "Het moet niet alleen over Rutte gaan, maar ook over de inhoud." Wel zal Nijboer de premier "stevig bevragen" over diens eigen rol. De sociaaldemocraat vindt het "ongeloofwaardig" dat Rutte zich pas in 2018 de volle omvang van de aardbevingsproblematiek realiseerde, zoals in zijn verhoor door de enquêtecommissie naar voren kwam.
Daarnaast wil Nijboer dat staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) tijdens het debat met toezeggingen komt om de zwaarst getroffen Groningers beter te helpen, iets waartoe de bewindsman zich overigens al bereid heeft verklaard. Ook wil hij dat het kabinet met veel concretere plannen komt om de leefbaarheid te vergroten. Dat is volgens hem hard nodig om het vertrouwen te herstellen van mensen die voortdurend belangrijke voorzieningen uit hun buurt zien verdwijnen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Pogingen om tot meer maatschappelijk perspectief te komen in de strijd tegen het coronavirus, werden telkens achterhaald door oplopende besmettingscijfers, die toch leidden tot acute maatregelen. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tegen de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de besluitvorming in die tijd.
1 uur geledenBREUKELEN (ANP) - Theatermaakster en politica Agaath Witteman is vrijdag op 84-jarige leeftijd overleden. Ze stierf na een kort ziekbed aan de gevolgen van een hersentumor, in het bijzijn van haar familie. Theaterproducent Matthijs Bongertman heeft dat zaterdag namens de familie aan het ANP bevestigd na berichtgeving door de Volkskrant.
2 dagen geledenHARDERWIJK (ANP) - De leden van de ChristenUnie hebben zich op een congres in Harderwijk geschaard achter de strengere asielkoers van de Tweede Kamerfractie. Maar de uitslag van de stemming kon niet verhullen dat een groot deel van de achterban worstelt met de koerswijziging. Een oproep van oud-partijkopstuk Leen van Dijke om "trouw aan de kernwaarden" van de partij te blijven, kreeg ook brede steun.
2 dagen geledenHARDERWIJK (ANP) - De ChristenUnie mist bij het kabinet-Jetten de beloofde terughoudendheid in medisch-ethische kwesties, met name rond een onlangs aangenomen wet over het gebruik van embryo's voor wetenschappelijk onderzoek. Dat heeft partijleider Mirjam Bikker gezegd op het congres van de christelijke partij in Harderwijk. "Stop met de liberale dramagenda", zei zij in een toespraak.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het levert geen extra problemen op in Ter Apel als het Europese migratiepact volgende week vrijdag van kracht wordt, verwacht asielminister Bart van den Brink. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gebruikt vanaf dan een nieuw systeem en gaat dat voorlopig alleen in Ter Apel gebruiken. Daardoor kunnen aanmeldingen niet meer worden afgehandeld door het asielzoekerscentrum in Budel, dat normaal gesproken enkele tientallen aanmeldingen per dag op zich neemt.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de verhoren van volgende week moeten Mark Rutte, Dick Schoof en Wouter Koolmees voor de parlementaire enquêtecommissie corona verschijnen. Het is de tweede volle verhoorweek en deze staat in het teken van de organisatie van de corona-aanpak.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan vindt dit niet het goede moment om gemeenten die te weinig statushouders opvangen daarop aan te spreken. Gemeenten huisvesten al jaren veel minder vluchtelingen met verblijfspapieren dan moet van de wet. De D66-bewindsvrouw werkt aan afspraken met de gemeenten hierover. "Het zou echt heel raar zijn als ik dan nu hier hele stevige uitspraken doe."
3 dagen geleden