Rutte: klimaatrapport IPCC zeer zorgelijk
DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte vindt het klimaatrapport van het IPCC "zeer zorgelijk". Hij noemt het "extra belangrijk" dat de klimaatdoelstellingen in zowel Nederland als daarbuiten gehaald worden. Wel erkende hij dat er ook in Nederland "een gat" zit tussen de klimaatdoelen en de mate waarin die met het huidige beleid bereikt worden. Zowel het huidige als het volgende kabinet zal zich moeten inzetten dat gat te dichten, aldus Rutte.
Effectiever klimaatbeleid zal ook nodig zijn, wil het kabinet de eigen doelstellingen halen, stelde het Planbureau voor de Leefomgeving in oktober nog vast. Dit kabinet werkt daaraan en spreekt er ook de komende weken over. Ook zal het volgens de VVD-leider bij de formatie een belangrijk thema zijn.
Rutte ziet "een enorme kans" voor Nederland als het gaat om de klimaattransitie. Hij wil dat van de tien miljoen banen in Nederland er een paar miljoen "groen" zullen worden. "We moeten hierin vooroplopen in de wereld." Dit kan volgens Rutte economische groei opleveren. Toch wilde hij nog niet zeggen of een eventueel kabinet-Rutte IV het groenste kabinet-Rutte ooit zal worden.
Eerder dit jaar was Milieudefensie nog erg kritisch op het klimaatbeleid van de afgelopen tien jaar, toen Rutte premier was. De organisatie concludeerde op basis van eigen onderzoek dat er nauwelijks winst geboekt is op het gebied van klimaat, milieu, energie en natuur. Ook zouden vooral burgers opdraaien voor de kosten, terwijl vervuilende bedrijven worden ontzien.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
11 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
5 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
8 uur geleden