Rutte kijkt uit naar 'symbolisch waardevol' bezoek Zelenski EU-top
BRUSSEL (ANP) - Premier Mark Rutte kijkt bij aankomst op de EU-top in Brussel uit naar het aanschuiven van de Oekraïense president Volodimir Zelenski, die naar Brussel is afgereisd. Zelenski's komst "heeft natuurlijk een enorme betekenis", zei Rutte.
Zelenski sluit aan bij de top van de 27 EU-leiders na een toespraak in het Europees Parlement. Hij sprak al zesmaal eerder de EU-top toe per videoverbinding vanuit het even zelfs belegerde Kiev, maar is er nu in eigen persoon bij. Dat is "cruciaal en hoogst symbolisch", stelt Rutte.
Het bezoek is echter niet noodzakelijk om landen van het belang van de strijd in Oekraïne te blijven doordringen, denkt de minister-president. Hij ziet de aandacht voor dat gevecht, "dat gaat over ónze waarden en ónze veiligheid", niet verslappen.
Eensgezindheid
De EU-leiders zullen Zelenski hun eensgezindheid tonen in hun steun voor Oekraïne, is volgens Rutte de bedoeling. "En het enorme respect natuurlijk voor hem en wat hij doet."
"Een fysieke ontmoeting is belangrijker dan tien online", meent de Litouwse president Gitanas Nauseda. "Want dan zie je de toewijding en het zelfvertrouwen in de ogen van president Zelenski. Dat is inspirerend voor ons allemaal."
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden