Rutte: kans op versoepelingen coronaregels 'echt wel groot'
DEN HAAG (ANP) - Premier Mark Rutte en minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers zijn "voorzichtig optimistisch" over de coronacijfers. "Het aantal besmettingen is heel erg hoog, maar gelukkig valt naar verhouding de druk op de zorg heel erg mee", zei Kuipers. Rutte acht "de kans echt wel groot dat er versoepelingen mogelijk zijn". Ze willen niet zeggen welke versoepelingen het kabinet nu overweegt.
Woensdagochtend was er een extra ministerraad, waar Rutte niet bij aanwezig was. Volgens Kuipers is slechts gesproken over procedures: "wat moet er in de tussentijd precies allemaal gebeuren". Rutte zegt dat dat nodig is omdat in de wet staat dat de Kamer een week de tijd moet krijgen om zich over versoepelingen van coronaregels te buigen. Dat zou betekenen dat versoepelingen die dinsdag worden aangekondigd niet het weekend daarop kunnen ingaan, maar pas in de week daarna.
Volgens Rutte overweegt het kabinet nu om nog voor het weekend aan de Tweede Kamer te laten weten welke maatregelen overwogen worden: "een soort wat-zou-het-kunnen-zijn-pakket". Daarbij zal het kabinet wel duidelijk moeten maken dat misschien niet al die versoepelingen worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat de adviseurs van het Outbreak Management Team (OMT) ze nog niet verstandig vinden.
OMT vrijdag bij elkaar
Als het kabinet het inderdaad op die manier zal doen, zou dat wel betekenen dat in de komende dagen al duidelijk wordt welke coronaregels dinsdag in ieder geval niet van tafel gaan. Zonder verder uit te wijden zei premier dat er ook nog "een andere juridische constructie" mogelijk is om snel te kunnen versoepelen, hoewel dat volgens hem "geen fraaie" is.
Kuipers en Rutte gingen niet in op vragen over de concrete maatregelen die nu aan bod gekomen zijn. Ingewijden meldden eerder woensdag dat wordt gesproken over verruiming van de openingstijden en toegangsregels voor de horeca, het intrekken van het thuiswerkadvies en meer mogelijkheden voor evenementen en festivals.
Vrijdag komt het OMT weer bij elkaar om naar de virussituatie te kijken. "Dan discussiëren we verder met de collega's in de ministerraad. Wat kan er en wat zijn de risico's en de praktische implicaties", zei Kuipers. Ook hij zei te hopen op versoepelingen. "Dat willen we allemaal", aldus de minister. "Het kabinet en de hele samenleving. Wát nou precies kan, dat is echt iets om volgende week verder te bespreken."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
58 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
4 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
5 uur geleden