Rutte hoopt op stappen vooruit in vastgelopen EU-asielbeleid
BRUSSEL (ANP) - Premier Mark Rutte hoopt dat de Europese regeringsleiders op een speciale top in Brussel over asielbeleid stappen vooruit kunnen zetten. Maar "met één top los je dit probleem niet op", zei hij in Brussel waar hij voorbereidende gesprekken voerde met onder anderen Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie. De top over ruim twee weken komt er vooral op zijn aandringen.
Het debat over de aanpak van de instroom van migranten moet weer op gang komen, vindt Rutte, omdat door de coronapandemie iedereen, ook hijzelf, "een beetje in slaap is gesukkeld". In die periode waarin wereldwijd reisbeperkingen golden, liepen de illegale migratiecijfers hard terug. Maar dat is voorbij.
Volgens Rutte moet de migratiecrisis vooral op Europees niveau worden aangepakt en is de top met name bedoeld voor "indringende gesprekken" en om "een aantal piketpalen" te slaan voor debatten later dit jaar. Die moeten gaan over een betere controle aan de buitengrenzen van de EU, de afwikkeling van asielaanvragen in het land waar asielzoekers de EU binnenkomen, het afstemmen van het visabeleid op de Westelijke Balkan op de EU-regels en afspraken over de terugkeer van mensen die niet in Europa mogen blijven.
Rutte zei dat het kabinet ook breder naar het migratievraagstuk kijkt. Niet alleen naar asielzoekers, maar ook naar arbeids- en kennismigratie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden