Rutte heeft 'meeste buikpijn over de terrassen'
DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Mark Rutte heeft "de meeste buikpijn" over de risico's die de heropening van de terrassen volgende week met zich meebrengt. Dat is ook de reden dat de de openingstijden beperkt zijn en de horeca aan strenge voorwaarden moet voldoen, zegt hij tijdens het coronadebat in de Tweede Kamer.
Het kabinet gaat ervan uit dat de heropening van de terrassen vanaf 28 april tot veel meer verplaatsingen van mensen zal leiden. Om dat binnen de perken te houden is gekozen voor openstelling alleen tussen 12.00 en 18.00 uur. "Omdat we het heel spannend vinden wat we doen."
Veel partijen hebben vragen over die sluitingstijd. "Ik snap dat je niet wil dat mensen om 22.00 uur nog aan het bier zitten", aldus VVD-Kamerlid Sophie Hermans. "Maar waarom kan ‘s morgens een kopje koffie met appeltaart niet?" D66'er Jan Paternotte oppert om 20.00 uur aan te houden, het tijdstip waarop ook de alcoholverkoop in winkels moet stoppen.
Averechts
Onder anderen PVV-leider Geert Wilders stelt dat de vroege sluiting juist averechts zal werken, omdat mensen dan alsnog bij elkaar thuis gaan borrelen. "Binnen, ongecontroleerd. Dat leidt eerder tot meer dan minder besmettingen."
Maar daar gaat Rutte niet in mee. Mensen gaan volgens hem niet de hele dag op een terras zitten. Ruimere openingstijden leiden er dan ook toe dat meer mensen gaan en daarmee tot meer bewegingen, aldus de premier. Hij zegde wel toe te kijken of de terrastijden bij de tweede stap versoepelingen verruimd kunnen worden. Die is op zijn vroegst op 11 mei.
Onvoldoende
Rutte vindt verder dat burgemeesters strenger moeten worden op terrassen en winkels waar het niet goed gaat. Afgelopen zomer is volgens hem onvoldoende opgetreden op plekken waar het te druk was. Wat hem betreft moet sneller tot sluiting worden overgegaan.
De VVD-leider zei eerder deze week dat bitterballen, een populaire snack op congressen van zijn eigen partij, er nog even niet inzitten. Maar daar komt hij nu wel op terug. "De vroege bitterbal, zeg ik tegen alle VVD-kiezers, blijft mogelijk op het terras."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
2 dagen geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
2 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
3 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
4 dagen geleden