Rutte: EU moet vroegere arrogantie tegen Latijns-Amerika erkennen
BRUSSEL (ANP) - Europa moet erkennen dat het in het verleden arrogant is geweest tegen landen in Latijns-Amerika, of bijvoorbeeld Azië en Afrika, vindt demissionair premier Mark Rutte. "Wij namen in het verleden ook heel vaak de telefoon niet op als zij belden met zorgen die zij hadden. Dus er zit grote irritatie bij heel veel landen", nu de Europese Unie ze nodig heeft, stelde hij bij aankomst in Brussel voor een EU-top met 33 Latijns-Amerikaanse en Caribische landen.
Volgens Rutte is het belangrijk dat de EU erkent dat ze fout zat met haar arrogante opstelling tegenover onder meer Latijns-Amerikaanse en Caribische staten. "We moeten het gesprek met ze aan", zei hij, en dat betekent volgens hem "90 procent luisteren en 10 procent praten". De top duurt twee dagen en is bedoeld om de economische en politieke banden tussen de twee blokken aan te halen.
Maar de EU is nu vooral de vragende partij. Niet alleen voor uitbreiding van handelsverdragen, meer samenwerking op gebied van energie en klimaat, het opvoeren van de bestrijding van internationale misdaad als de drugshandel en de import van essentiële grondstoffen. Zo wil de EU graag dat de gemeenschap van Latijns-Amerikaanse en Caribische landen, afgekort als CELAC, zich schaart achter de steun voor Oekraïne. Dat ligt in een aantal landen gevoelig.
Toch moet de EU zeggen dat die steun uitspreken ook voor die landen zelf belangrijk is, stelt Rutte. "De verschrikkelijke Russische agressieoorlog tegen Oekraïne" is namelijk "ook een kolonisatieoorlog. Het opnieuw koloniseren van een ander land, dat raakt aan onze waarden en veiligheid".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden