Rutte: D66 moet sowieso in coalitie, liefst ook CDA
DEN HAAG (ANP) - Mark Rutte denkt dat D66 als winnaar van de verkiezingen "sowieso" onderdeel zal zijn van een nieuwe coalitie, net als zijn eigen VVD. Na afloop van zijn overleg met informateur Mariëtte Hamer sprak hij bovendien de hoop uit dat er een combinatie mogelijk is met het CDA erbij. Verder wilde hij niet speculeren over "wie-met-wie", zei de demissionair premier dinsdagavond.
Volgens Rutte heeft Hamer opdracht gekregen om te kijken of er inhoudelijke overeenstemming gevonden kan worden, en moet nu niet vooruitgelopen worden op de precieze samenstelling van een nieuwe coalitie. Hij acht het wel van belang dat het nieuwe kabinet kan rekenen op een stabiele meerderheid in de Tweede Kamer. VVD, D66 en CDA zijn samen goed voor 73 van de 150 Kamerzetels - net geen meerderheid.
Voor de VVD is vooral het brede herstel van de economie van belang, zo zei Rutte. Er moeten oplossingen gevonden worden voor de schulden en geslonken eigen vermogens van bedrijven. Ook moet de middenklasse gesteund worden.
Bestuurscultuur
Ook de bestuurscultuur is bij deze formatie een belangrijk issue, evenals de vraag of Rutte daar wel verbetering in kan aanbrengen. Alle partijen op de huidige coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie na zegden begin vorige maand het vertrouwen in Rutte op. Aangezien D66 de voorkeur heeft uitgesproken voor een progressieve coalitie met GroenLinks en PvdA, zal waarschijnlijk een van de oppositiepartijen overtuigd moeten worden.
Partijen die samenwerking met Rutte nu nog niet uitsluiten, vroegen hem met concrete voorstellen te komen waarmee hij het vertrouwen zou kunnen herstellen en een bestuurscultuurverandering zou kunnen aanjagen. Rutte heeft inmiddels een aantal voorstellen gedaan, en vindt dat nu ook andere partijen hun bijdrage moeten leveren. Daarbij riep hij het beeld op van leunstoelcritici in een studeerkamer. Het is tijd om "de bel cognac" neer te zetten, zei de premier dinsdag.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden