Rutte blijft stil over excuses, 19 december 'betekenisvol moment'
DEN HAAG (ANP) - Premier Mark Rutte blijft zwijgen over excuses die de regering deze maand zou willen aanbieden voor het slavernijverleden. Na afloop van overleg op het Catshuis met vertegenwoordigers van Caribisch Nederland en Suriname, zei hij alleen dat 19 december "een betekenisvol moment" wordt.
Ook zei Rutte dat hij zich eraan heeft geërgerd dat delen van de plannen zijn uitgelekt. "Mensen zijn daarmee geconfronteerd en moesten reageren op snippers informatie, dat is uiterst ongelukkig." Eerder lekte uit dat het kabinet op 19 december excuses wilde maken voor het slavernijverleden, maar belangengroepen maakten bezwaar tegen die datum. Zij willen liever dat excuses worden gemaakt op 1 juli volgend jaar.
De groep die donderdag in het Catshuis bijeen kwam, wil - samen met het kabinet - een "succes maken" van een betekenisvol moment op 19 december, zei Rutte. "Maar dat is een moment", benadrukt de premier. Daarna volgt "een heel proces", met 1 juli als nieuw belangrijk moment met de grote herdenking. "Maar ook dan is het niet klaar." Daarvan is volgens Rutte pas sprake als "niemand in Nederland meer wordt gediscrimineerd op grond van zijn of haar huidskleur."
Onduidelijkheid over excuses
De precieze kabinetsplannen rond Nederlandse excuses voor de slavernij zijn nog onduidelijk. De komende tijd wordt er nog over gesproken, onder meer tijdens een Catshuisoverleg op 13 december. Anderen die bij het gesprek aanwezig waren, zeiden dat is afgesproken dat op 19 december pas naar buiten wordt toegelicht hoe de plannen precies vorm krijgen. Dat in de komende maanden excuses gemaakt worden, lijkt wel zeker te zijn.
Het is volgend jaar precies 150 jaar geleden dat de slavernij binnen het Koninkrijk feitelijk ten einde kwam. Tien jaar eerder, in 1863, was slavernij al wettelijk afgeschaft, maar niet alle tot slaaf gemaakten kwamen toen direct vrij. Een deel moest nog tien jaar lang werken voor de slavenhouders.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
4 uur geleden