Rutte: Als 1,5 meter verslapt, kan het snel misgaan
DEN HAAG (ANP) - Het is echt cruciaal dat mensen de 1,5 meter afstand van elkaar blijven houden, zei premier Mark Rutte na crisisberaad. "Deze afstand geldt in de hele wereld. De besmettingskans is dan enorm veel kleiner. We moeten dit echt doen. Anders lopen we een groot risico als samenleving."
Volgens Rutte is het grote gevaar dat we denken: "dat was corona, nu terug naar normaal. Maar als we de maatregelen niet hadden gevolgd, zouden er ruim 135.000 mensen in ziekenhuizen zijn opgenomen en 30.000 doden zijn. Ook zouden 35.000 mensen met corona op de IC terechtgekomen zijn in plaats van 3000, dat is ruim tien keer zoveel."
Rutte zei zelf ook "enorm te balen" van die 1,5 meter afstand. Maar hij waarschuwde om niet met die regel te verslappen. "Want dan weten we één ding zeker. Als mensen terugkomen van vakantie of op plekken waar het virus snel opleeft, dan loopt het weer snel op."
Niet smeken
De premier zei mensen niet "amechtig te gaan smeken" om die 1,5 meter aan te houden. Hij gaat ervan uit dat mensen slim genoeg zijn die afstand te snappen en naar de feiten te blijven kijken. "De afstand is razend belangrijk, in combinatie met thuisblijven bij klachten."
Anders komt er volgens hem weer veel ellende. Dan gaat de economie weer dicht en moeten sectoren weer sluiten. Ook zullen weer veel mensen in ziekenhuizen terechtkomen. Ook jongeren kunnen op de intensive care terechtkomen of ze kunnen ouderen aansteken, aldus Rutte.
De routekaart die het kabinet had uitgedacht is voor het grootste deel twee maanden eerder uitgekomen dan gedacht. De komende tijd blijft het kabinet in gesprek met branches. "En we blijven heel goed opletten hoe het virus zich gedraagt. Dus met meer vrijheid de zomer in dan gedacht, maar het virus is niet weg. Geniet van de zomer, maar gedraag je verantwoordelijk", zei de premier.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
15 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
17 uur geleden