Rutte: Als 1,5 meter verslapt, kan het snel misgaan
DEN HAAG (ANP) - Het is echt cruciaal dat mensen de 1,5 meter afstand van elkaar blijven houden, zei premier Mark Rutte na crisisberaad. "Deze afstand geldt in de hele wereld. De besmettingskans is dan enorm veel kleiner. We moeten dit echt doen. Anders lopen we een groot risico als samenleving."
Volgens Rutte is het grote gevaar dat we denken: "dat was corona, nu terug naar normaal. Maar als we de maatregelen niet hadden gevolgd, zouden er ruim 135.000 mensen in ziekenhuizen zijn opgenomen en 30.000 doden zijn. Ook zouden 35.000 mensen met corona op de IC terechtgekomen zijn in plaats van 3000, dat is ruim tien keer zoveel."
Rutte zei zelf ook "enorm te balen" van die 1,5 meter afstand. Maar hij waarschuwde om niet met die regel te verslappen. "Want dan weten we één ding zeker. Als mensen terugkomen van vakantie of op plekken waar het virus snel opleeft, dan loopt het weer snel op."
Niet smeken
De premier zei mensen niet "amechtig te gaan smeken" om die 1,5 meter aan te houden. Hij gaat ervan uit dat mensen slim genoeg zijn die afstand te snappen en naar de feiten te blijven kijken. "De afstand is razend belangrijk, in combinatie met thuisblijven bij klachten."
Anders komt er volgens hem weer veel ellende. Dan gaat de economie weer dicht en moeten sectoren weer sluiten. Ook zullen weer veel mensen in ziekenhuizen terechtkomen. Ook jongeren kunnen op de intensive care terechtkomen of ze kunnen ouderen aansteken, aldus Rutte.
De routekaart die het kabinet had uitgedacht is voor het grootste deel twee maanden eerder uitgekomen dan gedacht. De komende tijd blijft het kabinet in gesprek met branches. "En we blijven heel goed opletten hoe het virus zich gedraagt. Dus met meer vrijheid de zomer in dan gedacht, maar het virus is niet weg. Geniet van de zomer, maar gedraag je verantwoordelijk", zei de premier.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
51 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden