Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Rustige spits op Utrecht Centraal door staking NS-medewerkers

Rustige spits op Utrecht Centraal door staking NS-medewerkers

UTRECHT (ANP) - De ochtendspits is dinsdag rustig verlopen op Utrecht Centraal door de vierde stakingsdag van de NS-medewerkers. Enkele tientallen mensen bevonden zich op het station. De meeste mensen liepen erdoorheen op weg naar de bushaltes. "Ik heb de indruk dat veel reizigers op de hoogte zijn van de staking", aldus een woordvoerder van NS.

Op de bankjes op Utrecht Centraal wachtten mensen tot hun bus ging. "Normaal pak ik de trein", aldus een van de reizigers. "Nu moet ik een half uur langer reizen." Hij had wel begrip voor de staking. "Maar ik ga liever met de trein naar mijn werk."

Af en toe keek iemand verbaasd naar het scherm met de vertrektijden van treinen, waarop dinsdag vooral 'rijdt niet' of 'cancelled' te lezen is. Op de perrons van het normaal drukke station was bijna niemand te bekennen. Langs de perrons stonden wat lege treinen stil.

Estafettestaking

Als gevolg van de estafettestaking die dinsdag in Midden-Nederland wordt uitgevoerd rijden er geen treinen van de NS door Nederland, met uitzondering van het traject Amsterdam Centraal - Schiphol. De Eurostar en Thalys rijden ook, maar de overige internationale treinen rijden niet in Nederland. De NS riep maandag mensen al op hun reis dinsdag uit te stellen of vervangend vervoer te regelen.

Vorige week woensdag begon de estafettestaking in Noord-Nederland. Vrijdag was Zuid-Holland aan de beurt en maandag lag het treinverkeer plat in Noord-Holland. NS-personeel voert actie vanwege de stukgelopen cao-onderhandelingen tussen de spoorvervoerder en de vakbonden FNV, CNV en VVMC.

Meer uit Binnenland

Zaterdag ook code rood in vier provincies om hitte

DE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.

14 minuten geleden
Drinkwaterbedrijven merken hoger verbruik door aanhoudende hitte

DEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.

26 minuten geleden
Rode Kruis: buiten wachtende asielzoekers Ter Apel onverantwoord

TER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."

1 uur geleden
Spoorpark Live schrapt vrijdagshow wegens extreme hitte

TILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.

1 uur geleden
Speurteam USAR onderweg naar Venezuela

EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.

2 uur geleden
Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 26 juni

HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.

2 uur geleden
OM vervolgt schipper niet na dodelijke aanvaring in Afrikahaven

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.

2 uur geleden