Russische olie-exporteurs veel meer geld kwijt aan tankers
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De transportkosten voor Russische olie zijn enkele dagen voordat een boycot van de Europese Unie ingaat enorm gestegen. Steeds meer rederijen trekken hun tankers terug uit onzekerheid over de nieuwe regels, die EU-lidstaten verbieden Russische olie te importeren die over zee wordt aangeleverd. Ook is het wachten op een definitief besluit over een prijsplafond voor ruwe aardolie uit het land dat Oekraïne binnenviel.
Eigenaars van de tankers die nog wel bereid zijn Russische olie naar de rest van de wereld te varen vragen nu een hogere vergoeding voor de risico's die ze lopen. Het tarief om na maandag, als de EU-boycot ingaat, olie vanuit Rusland via de Oostzee naar India te vervoeren is opgelopen tot 15 miljoen dollar. Hiervoor was dat 9 miljoen tot 11,5 miljoen dollar.
De hogere vervoerskosten maken de Russische olie ook minder waard voor de exporteurs, die toch al op prijs moeten concurreren nu enkele landen al een boycot op aardolie uit het land hebben ingesteld. Daar komt bij dat de landen van de G7 en de EU werken aan een prijsplafond voor Russische olie. Het wordt scheepvaartbedrijven en aanverwante dienstverleners zoals verzekeraars dan verboden mee te werken aan de export van Russische olie als die grondstof boven een bepaalde prijs wordt verkocht.
Gesanctioneerde landen
Verschillende media meldden al dat er een akkoord in zicht is over dit plafond. De maximumprijs zou daarbij komen te liggen op 60 dollar. Daarnaast komt er naar verluidt een mechanisme dat het prijsplafond 5 procent onder de marktprijs houdt. Rusland heeft meermaals aangegeven geen olie te verkopen aan landen die meewerken met de nieuwe sanctie.
De onzekerheid waar rederijen mee kampen zorgt mogelijk voor een groter beroep op de zogeheten donkere vloot. Dat zijn de tankers waarvan onbekend is wie de eigenaar is, zodat deze schepen nog door kunnen gaan met het vervoeren van olie uit gesanctioneerde landen. Deze veelal verouderde schepen vervoerden bijvoorbeeld ook veel olie uit Iran, dat ook met zware sancties zit, en kunnen hetzelfde doen voor Rusland.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.
2 uur geledenVEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook openbaarvervoer- en telecombedrijven krijgen voorrang op het overvolle stroomnet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in een nieuwe richtlijn bepaald dat de sectoren van voldoende algemeen belang voor Nederland zijn om prioriteit te krijgen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemers in de technologische industrie "verwelkomen de zeer gedegen en alomvattende" aanbevelingen van voormalig ASML-topman Peter Wennink over de toekomstige welvaart van Nederland. "Nu is het zaak voor de formerende partijen om dit rapport volledig te omarmen en straks met een nieuwe kabinetsploeg aan de slag te gaan, zodat we die investeringen publiek-privaat voor elkaar krijgen", zegt voorzitter Theo Henrar van branchevereniging FME.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In het rapport van voormalig ASML-topman Peter Wennink over hoe de toekomstige welvaart veilig te stellen, is volgens vakbond de Unie te weinig oog voor "de mens die het verdienvermogen van Nederland mede mogelijk moet maken". "De mens wordt gezien als productiemiddel en als kostenpost", stelt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein.
4 uur geleden