Russen krijgen 'Big Hit' als vervanger Big Mac
MOSKOU (ANP/RTR) - De nieuwe uitbater van de voormalige McDonald's in Rusland komt met een vervanger op de menukaart voor de Big Mac. Door het vertrek van de Amerikaanse fastfoodketen McDonald's moesten Russen het een tijdlang zonder de iconische dubbele hamburger doen. Maar nu is er de 'Big Hit'. Ook de Happy Meal maakt een doorstart. Het kindermenu wordt omgedoopt tot 'Kids' Combo'.
McDonald's was meer dan dertig jaar actief in Rusland. In maart sloot de keten zijn filialen in reactie op de Russische invasie in Oekraïne. De nieuwe eigenaar Alexander Govor, die sinds 2015 als licentiehouder 25 McDonald's-restaurants in Siberië exploiteerde, kocht alle 825 andere McDonald's-locaties in het hele land. De restaurants gingen verder onder de naam Vkusno & tochka, in het Nederlands 'Lekker en dat is het'.
De nieuwe eigenaar zegt dat alle problemen met de toeleveringsketen zijn verholpen en dat de keten zijn aandeel in de fastfoodmarkt in Rusland aan het vergroten is. Na de overname van de Russische McDonald's-restaurants heeft Govor de Russische activiteiten van het Finse verpakkingsbedrijf Huhtamaki overgenomen. Ook werd een logistiek bedrijf overgenomen.
Symbool
Vkusno & tochka en vleesproducent Miratorg kwamen verder overeen om in 2023 een fabriek te bouwen om de keten te voorzien van frites en aardappelwedges. Sommige Vkusno & tochka-restaurants moesten eerder dit jaar friet van het menu halen vanwege een aardappeltekort.
De aankondiging van een comeback van McDonald's maakte eerder de tongen los in Rusland. De grote belangstelling voor het onderwerp komt deels door het feit dat McDonald's een historische betekenis heeft in het land. De opening van het eerste filiaal van de keten in de jaren negentig was een teken van verandering in het land. De rijen met klanten waren destijds honderden meters lang. De recente sluiting van de McDonald's-filialen staat ook symbool voor de sterke escalatie van de spanningen tussen het Westen en Moskou.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden