Ruime meerderheid Eerste Kamer stemt in met coronawet
DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer heeft zoals verwacht de tijdelijke coronawet aangenomen. In een hoofdelijke stemming steunden 48 senatoren van de coalitiepartijen en van GroenLinks, PvdA, SGP, 50PLUS en OSF de spoedwet, die een wettelijke grondslag moet geven aan het coronabeleid. Tegen waren 24 senatoren van FvD, PVV, fractie-Otten, SP en Partij voor de Dieren. Maandag tijdens de behandeling werd al duidelijk dat het kabinet kon rekenen op een ruime meerderheid voor het wetsvoorstel.
De Tweede Kamer nam de coronawet eerder deze maand al aan, nadat die op belangrijke punten was gewijzigd. De coalitie had daarover een verbond gesloten met de vier oppositiepartijen. Zo regelden ze dat de coronaboete omlaag gaat en dat de Tweede Kamer een week de tijd krijgt om vooraf nieuwe maatregelen te wijzigen of af te keuren. Alleen in noodsituaties kan de instemming achteraf worden gezocht. Een fiat van de Eerste Kamer voor de losse coronamaatregelen is echter niet nodig.
De tegenstanders vonden niet alleen de wet buiten proportie, maar hekelden ook deze inperking van de rol van de senaat. Maar in een crisissituatie als deze is veel spoed geboden, vindt de Tweede Kamer en ook het kabinet. De Raad van State vond deze afwijkende procedure ook verdedigbaar in deze speciale situatie. De wet kan indien nodig telkens met drie maanden worden verlengd. De voorstanders wijzen erop dat de democratische inspraak in deze wet beter is geregeld dan de huidige noodverordeningen.
De beide Kamers ontvangen op korte termijn van het kabinet de regelingen over de aanstaande mondkapjesplicht en de maatregelen die nu in de noodverordeningen staan, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Ook de routekaart komt er als regeling in. Dat is een overzicht waarin de maatregelen staan die worden genomen bij de vier risiconiveaus: waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Beide Kamers kunnen daarover debatteren, maar alleen de Tweede Kamer kan erover stemmen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden