Ruim 20 mensen met oogletsel in Oogziekenhuis Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - In het Oogziekenhuis Rotterdam zijn ruim twintig mensen met oogletsel door vuurwerk binnengebracht. Het jongste slachtoffer is 7 jaar. Zeven mensen moesten vanwege ernstig letsel worden geopereerd. Oogarts Tjeerd de Faber maakte zondag aan het einde van middag melding van het 24e slachtoffer.
Het ziekenhuis verwacht dat het aantal slachtoffers nog zal oplopen. De meeste mensen kwamen kort na de jaarwisseling naar het ziekenhuis, maar ook in de ochtend kwamen er nog veel slachtoffers binnen.
Oogarts Tjeerd de Faber sprak zondagochtend al van een "ouderwetse horrornacht". De meeste vuurwerkslachtoffers zijn volgens de oogarts geraakt door siervuurwerk. Daarbij ging het zowel om mensen die het vuurwerk zelf afstaken als omstanders die stonden te kijken. "Mensen denken dat siervuurwerk veiliger is, maar dat is dus niet zo. Met name de wind speelde afgelopen nacht een rol, die zorgde voor afzwaaiers. Een van de patiënten werd geraakt toen hij op 25 meter afstand stond", legt De Faber uit.
Blijvend letsel
Een van de slachtoffers is blijvend blind aan één oog, zes hebben ander blijvend letsel. Van de rest is nog onduidelijk hoe ernstig de schade is, meldt De Faber. Het aantal patiënten gaat nog toenemen, met name omdat andere ziekenhuizen patiënten doorverwijzen.
Tijdens de jaarwisseling van 2020 behandelde het ziekenhuis achttien patiënten met oogletsel door vuurwerk. Tijdens de coronajaren kwamen veel minder oogpatiënten binnen. Op 1 januari 2022 behandelde het Oogziekenhuis vijf vuurwerkslachtoffers. Niemand van hen werd toen geopereerd.
Terug bij af
"We zijn weer terug bij af. Doodzonde dat dit toch weer de prijs moet zijn van nieuwjaar vieren", aldus De Faber. Hij pleit al jaren voor een permanent landelijk vuurwerkverbod om oogletsel door vuurwerk te voorkomen. Volgens een woordvoerster worden in de loop van de week de cijfers bekendgemaakt van het totaal aantal mensen dat in ziekenhuizen aan oogletsel is behandeld.
Ook het brandwondencentrum van het Martini Ziekenhuis in Groningen heeft een drukke oudejaarsnacht beleefd. Zeven patiënten werden opgenomen en nog eens zeventien mensen zijn behandeld aan hun verwondingen veroorzaakt door vuurwerk. Ook in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zijn vier mensen opgenomen in het brandwondencentrum voor vuurwerkverwondingen aan hun gezicht.
De afgelopen zeven jaarwisselingen moesten zo'n 400 tot 500 mensen naar de spoedeisende hulp (SEH) na een vuurwerkongeval. Dit aantal was aanzienlijker lager tijdens de afgelopen twee "coronajaarwisselingen", toen geen vuurwerk afgestoken mocht worden. Vorig jaar kwamen 256 mensen na een ongeval met vuurwerk bij de SEH terecht, een jaar eerder waren dit er 108.
Meer uit Gezond
TILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
18 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
20 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
6 dagen geleden