RSJ: ontsnappen uit gevangenis moet niet strafbaar worden
DEN HAAG (ANP) - Ontsnappen uit de gevangenis moet niet strafbaar worden, vindt de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ). Demissionair staatssecretaris Arno Rutte (Justitie, VVD) heeft hiervoor een wetsvoorstel ingediend. Dat zou betekenen dat iemand die ontsnapt of zijn enkelband doorknipt een extra straf kan krijgen.
Volgens de RSJ zijn er al genoeg maatregelen om ontsnapping uit een inrichting of tijdens verlof tegen te gaan. Het strafbaar maken vindt de raad niet proportioneel. Daarbij zou strafbaarstelling niet genoeg afschrikken, denkt de RSJ.
Ook ziet de raad het nut niet in van het strafbaar maken van het onttrekken aan elektronisch toezicht, omdat dit nu al gevolgen heeft. "Strafbaarstelling naast deze bestaande consequenties vindt de RSJ niet proportioneel."
Met het wetsvoorstel wilde Rutte een "harde grens" trekken, zei hij eerder. "Straffen moeten worden uitgezeten en toezicht mag niet vrijblijvend zijn", zei Rutte destijds.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden