Roxy Dekker wint Popprijs 2024
GRONINGEN (ANP) - Roxy Dekker heeft de Popprijs 2024 gewonnen. De zangeres kreeg de prijs zaterdagavond uitgereikt op het festival Eurosonic Noorderslag (ESNS) in Groningen.
De jury kon naar eigen zeggen "simpelweg niet om het ongekende succes van de 20-jarige Amsterdamse zangeres en TikTokker heen". Dekker scoorde vorig jaar vier nummer 1-hits, waaronder Sugardaddy en Industry Plant. Ondanks dat ze maar een paar keer optrad en nog geen volledig album uitbracht, drukte de zangeres "in 2024 een grote stempel op de Nederlandse popmuziek".
Dekker noemde het "echt niet normaal" dat ze heeft gewonnen. "Ik ben zo blij dat mensen enthousiast zijn", zei Dekker na het in ontvangst nemen van de prijs. "Dit is zo ontzettend bijzonder, al helemaal omdat ik hier precies een jaar geleden ook stond. Toen stond ik op de allerkleinste stage van ESNS. Nu sta ik er weer, maar met de fucking Popprijs", riep de zangeres dolblij uit. "Ik ben ontzettend blij en dankbaar."
Boodschap
Volgens de jury, bestaande uit diverse muziekkenners, weet Dekker grote groepen mensen te bereiken met haar muziek. "Als geen ander weet ze in zelfgeschreven Nederlandstalige liedjes (met speciale vermelding voor songwriter Renske te Buck) de tijdgeest te vangen met scherpe, humoristische teksten. Daarin neemt ze vol zelfspot en relativering haar eigen generatie op de korrel. De muziek is vrolijk, humoristisch en lichtvoetig, maar bevat ook een feministische boodschap. Daarbij spreekt ze de taal van de jeugd, de bakermat van de popmuziek."
De Popprijs, een van de meest prestigieuze muziekprijzen in Nederland, werd voor de 38e keer uitgereikt. De prijs, die wordt georganiseerd door Buma Cultuur, ESNS en de Kunstenbond, gaat ieder jaar naar een artiest of band die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. De prijs bestaat uit een beeld van kunstenaar Theo Mackaay en een cheque van 10.000 euro.
Eerder wonnen onder anderen Joost Klein (2023), Goldband (2022) en DI-RECT (2021) de Popprijs. Ook BLØF (2003), Anouk (2001) en Herman Brood (1989) mochten de award ooit een keer in ontvangst nemen.
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
28 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden