Rover: snelle oplossing nodig, anders wordt trein onbetaalbaar
AMERSFOORT (ANP) - Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.
"Wat we terugzien in de jaarcijfers van NS is dat de treinreiziger zomaar erg snel kan verdwijnen en dan maar mondjesmaat weer terugkeert", stelt Rover-directeur Freek Bos. Hoewel het aantal treinreizigerskilometers in 2023 iets herstelde ten opzichte van het jaar daarvoor, reizen er nog altijd minder mensen met de trein dan voor de coronacrisis: in 2023 bedroeg het aantal reizigerskilometers 89 procent van het aantal kilometers in 2019. In 2022 was dat met 76 procent nog lager.
Bos noemt de toename in het aantal kilometers goed nieuws. "Tegelijk moet NS toegeven dat reizigers te maken kregen met een slechter product: minder mensen kwamen op tijd en meer mensen moesten in een volle trein staan." De reizigersorganisatie hoopt dat dit jaar weer meer mensen voor de trein zullen kiezen. "Nu weer steeds meer treinen gaan rijden verwachten wij dat er weer meer reizigers terugkeren, mits die enorme prijsverhoging achterwege blijft."
Wel maakt de reizigersorganisatie zich zorgen over onder meer de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld op de Hogesnelheidslijn (HSL). Het jaarverslag van de NS laat zien dat vorig jaar op dat traject veel treinen niet op tijd aankwamen of uitvielen, onder andere door ingrijpende spoorwerkzaamheden en tekorten aan technisch personeel bij onderhoudsbedrijven. "Daarnaast barst het spoor uit zijn voegen: op veel trajecten kan er geen trein meer bij", stelt Rover.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Een belastingvoordeel moet het aantrekkelijker maken voor groene techbedrijven om zich in Nederland te vestigen en te ontwikkelen, schrijven partijleiders Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) in hun gezamenlijke formatiestuk. De partijen willen daarmee bedrijven "die passen bij onze economie van de toekomst" verder helpen.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA ziet in het formatiestuk van D66 en CDA voldoende reden om te gaan praten over het vormen van een meerderheidskabinet. Dat schrijft Klaver op X.
41 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De 41-jarige Sherwin Peterhof, wiens lichaam half augustus werd gevonden in een maisveld net over de grens met België, zou zijn gedood bij een ruzie over gestolen geld. Dat bleek tijdens een eerste zitting tegen Priscilla B.(40). De vrouw wordt ervan verdacht met anderen betrokken te zijn geweest bij zijn dood en het wegmaken van het lichaam. "Zij is de spil", zei de officier van justitie. B. ontkende dinsdag in de Amsterdamse rechtbank in tranen.
57 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De formerende partijen D66 en het CDA willen met een zogenoemde "Crisiswet Netcongestie" de overbelasting op het stroomnet tegengaan. Dat staat in het formatiedocument waar beide partijen de afgelopen weken aan hebben gewerkt.
58 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - VVD-leider Dilan Yeşilgöz wil de komende tijd graag verder praten met D66 en het CDA over "een centrumrechtse samenwerking", waar zij het eerder steevast had over een "centrumrechts kabinet". Volgens Yeşilgöz doet de verkiezingsuitslag het meeste recht aan een dergelijke samenwerking.
59 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als de komende jaren onvoldoende mensen zich melden om de krijgsmacht te versterken, willen D66 en CDA de dienstplicht weer deels invoeren. "Voor het geval de opschaling van de krijgsmacht onvoldoende snel gaat, bereiden we een selectieve opkomstplicht voor", schrijven de formerende partijen in hun dinsdag geopenbaarde plannen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - D66 en CDA willen dat het wettelijke stikstofdoel in 2035 en het staande tussendoel in 2030 worden gehaald. Als dat niet lukt, is het in het uiterste geval mogelijk dat boeren de rechten die ze nodig hebben om dieren te houden, moeten inleveren. Dat schrijven beide partijen in hun gezamenlijke stuk richting een nieuwe regeringscoalitie.
1 uur geleden