Rotterdamse horeca mag terras ook in de winter openhouden
ROTTERDAM (ANP) - Rotterdamse horeca-ondernemers mogen hun overdekte winterterras houden tot 1 april. Normaal gesproken duurt het terrasseizoen tot 1 november, maar om ondernemers in coronatijd tegemoet te komen is dit verlengd. "Het idee is de winterterrassen in ieder geval tot en met 1 april volgend jaar te verlengen", zei wethouder Said Kasmi donderdag in de gemeenteraad.
"Samen met de ondernemers gaan we kijken naar de mogelijkheden voor overkapping, beschutting en verwarming." Vooral de verwarming moet zoveel mogelijk duurzaam gebeuren. Omdat horeca-ondernemers vanwege de 1,5 metermaatregel minder klanten kunnen ontvangen en omzet mislopen, mogen ze in Rotterdam sinds 1 juni hun terras uitbreiden met vlonders op bijvoorbeeld parkeerplekken voor hun café of restaurant. De gemeente verstrekt gratis deze duurzame vlonders.
Burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb zei eerder al dat niet bij elk terras als een politieagent wordt gecontroleerd of daar voldoende afstand wordt gehouden. Hij bestrijdt dat de Rotterdamse handhaving te streng is. "Het is nauwelijks nog denkbaar dat we coulanter kunnen zijn, want we zijn al coulant geweest. We hebben nog nooit een terras gesloten na een eerste waarneming. Het leidt altijd tot een coachend gesprek."
Na een mondelinge waarschuwing volgt een schriftelijke waarschuwing. Volgens Aboutaleb zijn die in heel de stad slechts twee of drie keer uitgegeven. "We sluiten ook nooit op basis van een melding. We sluiten altijd op heterdaad."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden