Rotterdamse campagne moet drugsgebruikers bewust maken van impact
ROTTERDAM (ANP) - De gemeente Rotterdam is maandag gestart met een campagne om drugsgebruikers naar eigen zeggen bewust te maken van hun impact op de criminaliteit in de stad. Volgens de stad associëren drugsgebruikers zich niet zo snel met drugscriminaliteit, "toch dragen zij hier wel degelijk aan bij", aldus de gemeente.
De campagne zal onder meer te zien zijn op sociale media, op billboards in de stad en op digitale schermen op metrostations. Onderdeel ervan zijn posters met teksten zoals 'Jouw drugsgebruik blaast portieken op' en 'Er kleeft bloed aan jouw pil'. Ook kunnen mensen op de website www.drugsimpactrotterdam.nl kijken wat de gevolgen van drugsgebruik voor de stad zijn.
Onderzoek in het rioolwater van de stad wijst uit dat het drugsgebruik daar is toegenomen. In vergelijking met 2021 nam het gebruik van xtc toe met ruim 60 procent, cocaïne met 35 procent en cannabis met ruim 25 procent. "Omgerekend naar gebruikershoeveelheden spreken we over 5000 xtc-pillen, 70.000 lijntjes coke en 54.000 joints per dag in Rotterdam." De waarde van deze drugs is naar schatting jaarlijks zo'n 130 miljoen euro. "Dat maakt de Rotterdamse markt zeer lucratief voor criminelen", stelt de gemeente.
Volgens wethouder Vincent Karremans is er "niets 'party' aan partydrugs". Hij gaat onder meer over de handhaving en buitenruimte in Rotterdam. "Natuurlijk ben jij als gebruiker niet verantwoordelijk voor de daden van een drugscrimineel. Maar: je draagt er wel aan bij", aldus de wethouder. "Elke pil, elk lijntje is gelinkt aan explosies, liquidaties, uithalers in de haven, aan het ronselen van jonge gasten als drugsrunner voor de onderwereld."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het OM concludeert op basis van onderzoek dat de agenten die betrokken waren bij de achtervolging van een personenauto waarvan de bestuurder uiteindelijk tegen een boom reed, niets te verwijten valt. Bij het ongeval op donderdagochtend 4 december op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag kwamen drie jongvolwassenen om en raakte er één zwaargewond.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Dierenbescherming ziet dit jaar een "enorme stijging" van het aantal meldingen van vermoedelijke vogelgriep. Het gaat om bijna vijf keer zoveel meldingen als een jaar geleden, meldt de organisatie woensdag.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse wetenschappers moeten steeds vaker naar het buitenland om hun onderzoek te kunnen doen. Dat komt omdat er te weinig wordt geïnvesteerd in de huidige Nederlandse digitale infrastructuur, stellen de Nederlandse ICT-organisatie van onderwijs- en onderzoeksinstellingen SURF en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in een woensdag verschenen onderzoeksrapport.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De kosten van gemeenten voor bijvoorbeeld jeugdzorg, vluchtelingenopvang, bijstand en bestuur zijn vorig jaar met bijna 8 procent gestegen tot 80,9 miljard euro. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt volgens het CBS neer op een kostenstijging van 5,8 miljard euro in vergelijking met 2023.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De afname van de broeikasgasuitstoot stagneert opnieuw. Volgens CBS-cijfers lag de totale uitstoot in het derde kwartaal van dit jaar ongeveer op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Terwijl de industrie en het verkeer minder CO2 en andere broeikasgassen de lucht in lieten gaan, stegen de emissies van de elektriciteitssector met 20 procent. Dat kwam doordat meer steenkool werd verbruikt.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Eneco en Energie VanOns hebben consumenten 'CO2-gecompenseerd gas' verkocht zonder die claim deugdelijk te onderbouwen. Daarmee hebben ze de reclamecode overtreden, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Eisers Fossielvrij NL en Reclamejagers zijn blij met de uitspraak, maar vinden het ook tijd dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) harder ingrijpt bij bedrijven die met CO2-compensatie schermen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De videoclip van het lied Echte liefde is te koop van Samuel Welten was dit jaar de best bekeken muziekvideo op YouTube in Nederland. Het lied, dat in maart werd geüpload, kreeg ruim 5,1 miljoen views. YouTube meldt niet hoeveel daarvan uit Nederland kwamen.
12 uur geleden