Rosmalen 'volgt richtlijnen NOC*NSF' bij verwelkomen Medvedev
ROSMALEN (ANP) - Het tennistoernooi van Rosmalen verwelkomt volgende maand Daniil Medvedev, die juist niet mag deelnemen aan Wimbledon. Het Nederlandse grastoernooi wijst naar de richtlijnen van NOC*NSF en steunt het standpunt van de ATP en WTA met betrekking tot discriminatie op basis van nationaliteit.
"Gezien de situatie in Oekraïne begrijpen we dat er vragen zijn over de deelname van Medvedev en andere Russische tennisspelers en speelsters aan Libéma Open", aldus de toernooileiding. "Glashelder is dat het toernooi de Russische invasie in Oekraïne met klem veroordeelt en intens meeleeft met de miljoenen onschuldige mensen die door de aanhoudende oorlog worden getroffen."
Vanwege de oorlog in Oekraïne besloot Wimbledon tennissers uit Rusland en Belarus deze zomer te weren op het meest prestigieuze tennistoernooi ter wereld. Het toernooi van Rosmalen, dat geldt als een voorbereidingstoernooi voor Wimbledon, heet tennissers uit die landen een paar weken eerder wél welkom.
Discriminatie op nationaliteit
"Het toernooi maakt tevens deel uit van het ATP/WTA-circuit en volgt en steunt het standpunt van beide internationale tennisorganisaties met betrekking tot discriminatie op basis van nationaliteit. Dit betekent dat spelers uit Rusland en Belarus op persoonlijke titel kunnen deelnemen aan ATP/WTA-toernooien, onder een neutrale vlag. Spelers hebben het recht zich in te schrijven", luidt de verklaring.
"Kijkend naar het deelnemersveld volgt Libéma Open de door de Nederlandse regering ondersteunde richtlijnen van NOC*NSF om individuele sporters deel te laten nemen aan Nederlandse sportevenementen zolang ze niet Rusland of Belarus vertegenwoordigen."
Gesteund
Diverse spelers van naam, waaronder Novak Djokovic en Rafael Nadal, gaven recentelijk aan dat ze het oneens zijn met het besluiten van Wimbledon om de Russen en Belarussen te weren in Londen.
Het toernooi van Rosmalen begint op maandag 6 juni, Wimbledon drie weken later.
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
1 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
1 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
6 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
8 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geledenZANDVOORT (ANP) - De elektrische raceklasse Formule E bezoekt in 2027 voor het eerst circuit Zandvoort. Er staan twee races gepland, op 18 en 19 juni. Dat meldt de organisatie achter de Formule E, die volgend seizoen uitbreidt naar 21 races, zogeheten E-Prix.
1 dag geleden