Roest: uithuilen en opnieuw beginnen na WK-fiasco
SALT LAKE CITY (ANP) - Uithuilen en opnieuw beginnen. Voor Patrick Roest zit er niets anders op na zijn fiasco op de eerste dag van de WK afstanden in Salt Lake City. De 24-jarige schaatser ging op de 5000 meter als favoriet van start, maar stortte in de slotfase volledig in. Tot overmaat van ramp werd zijn vierde tijd ook nog uit de uitslag geschrapt, omdat hij reed zonder zijn verplichte armbandje. "Ja, dit was een sof", beaamde hij bij de NOS volmondig.
Veel tijd om bij te komen van zijn dramatische WK-start heeft Roest niet. Vrijdagavond (Nederlandse tijd) wordt hij alweer op het ijs verwacht voor de 10.000 meter, een afstand waarop hij ook tot de favorieten behoort. De vraag is echter of hij zich tijdig kan herstellen van de fysieke en mentale dreun die hij donderdag op de Utah Olympic Oval te verwerken kreeg.
De doorgaans nogal ingetogen en bescheiden Roest liet met een paar flinke krachttermen zijn frustraties de vrije loop. "Ik ben het hele seizoen ongeslagen en dan verlies je uitgerekend in de race om de wereldtitel voor de eerste keer. Dat is onwijs balen. De benen wilden gewoon niet wat ik wilde. Na vijf ronden werd het heel zwaar en reed ik stroperig verder. Op het einde kon ik echt niet meer op mijn benen staan."
Diskwalificatie
Achteraf gezien is het misschien maar goed dat Roest geen winnende tijd reed en daarmee zijn eerste titel op de WK afstanden had veroverd. Zijn diskwalificatie zou dan nog veel harder zijn aangekomen. "Ik was vooraf best wel zenuwachtig en eigenlijk alleen maar bezig met mijn race. Daardoor vergat ik dat armbandje om te doen. Natuurlijk, dat is mijn verantwoordelijkheid, maar meestal word je in zo'n geval even op je schouder getikt en krijg je het bandje aangereikt. Dat gebeurde nu niet. Ik heb het niet gezien en ik heb er ook niet meer aan gedacht. Dit is wel even een leermomentje."
Roest, die na afloop geruime tijd duizelig was van de enorme krachtsinspanning, wil op de 10.000 meter dolgraag revanche nemen. "Ik ga me zo goed mogelijk voorbereiden en dan maar hopen dat de benen het iets beter doen dan vandaag. Je weet het nooit, ik ga het gewoon weer proberen."
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - De Internationale Tennisfederatie (ITF) heeft zichzelf per direct omgedoopt tot World Tennis. De federatie hoopt het aantal tennissers de komende jaren verder te laten groeien van 106 miljoen in 2024 naar 140 miljoen in 2035. Een ambitieus, maar haalbaar doel, aldus World Tennis.
18 minuten geledenWAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
12 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
19 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
19 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
1 dag geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
1 dag geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geleden