Roermond roept gemeenten op tot steunactie bevrijdingsfestivals
ROERMOND (ANP) - Roermond roept gemeenten waarin bevrijdingsfestivals worden gehouden op gezamenlijk een brief naar Mark Rutte te sturen. Daarin wordt de premier gevraagd een motie van de Tweede Kamer uit te voeren waarin wordt verzocht een garantiefonds van 1 miljoen euro in te stellen voor de noodlijdende festivals. De gemeente Den Haag heeft inmiddels laten weten de brief te ondersteunen.
Eerder dit jaar trokken de festivals al aan de bel bij de minister-president. De meeste van de veertien gratis bevrijdingsfestivals raakten sinds de coronapandemie in financiële problemen. Ook hadden enkele festivals door het slechte weer dit jaar verlies gedraaid. Gemeenten en provincies financieren de festivals deels, maar de steun van de overheid is belangrijk om de toekomst van de festivals te waarborgen, aldus de stichtingen die zeggen op "omvallen" te staan.
De Tweede Kamer nam in oktober een breed gedragen motie aan waarin de regering wordt opgeroepen nog voor het eind van het jaar het garantiefonds in te stellen. Festivals kunnen zich hiermee verzekeren tegen slecht weer, in ruil voor een solidariteitsbijdrage. Ook wordt verzocht om met alle betrokken departementen een visie te ontwikkelen over hoe ook voor toekomstige generaties de organisatie van de bevrijdingsfestivals gewaarborgd kan worden.
In de voorgestelde brief van Roermond wordt gewezen op de precaire situatie waarin de festivals verkeren. "Veel stichtingen zitten in financiële nood en het is maar de vraag of de stichtingen volgend jaar weer een gratis toegankelijk Bevrijdingsfestival willen en kunnen organiseren." Zo zijn reserves uitgeput en de kosten flink gestegen. "Zij zien zich voor een onmogelijke opgave gesteld om het festival, ondanks de steun van gemeenten en provincies, met een positief financieel resultaat af te sluiten."
Het uitvoeren van de motie moet zo snel mogelijk gebeuren "zodat de bevrijdingsfestivals in iedere provincie behouden blijven, ook voor toekomstige generaties", staat in het schrijven. Of andere gemeenten dan Den Haag zich achter het initiatief van Roermond hebben geschaard is onbekend.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
1 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden