Roemer: kabinet houdt misbruik arbeidsmigranten in stand
DEN HAAG (ANP) - Het plan van het demissionaire kabinet om werkgevers toch toe te staan inhoudingen te doen op het minimumloon van arbeidsmigranten, is volgens Emile Roemer "spijtig". "Hiermee houd je in stand dat er ongelooflijk misbruik gemaakt kan worden", zei hij maandagochtend voor zijn ontmoeting met informateur Sybrand Buma en partijleiders Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA).
Vijf jaar geleden waarschuwde de commissie-Roemer in het rapport 'Geen tweederangsburgers' voor structureel misbruik van arbeidsmigranten. Roemer noemde het besluit van demissionair VVD-minister Mariëlle Paul (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) om werkgevers toch toe te staan 25 procent van het minimumloon voor huisvesting in te houden "inhoudelijk onverstandig".
Dit zou er namelijk voor zorgen dat de "uitbuiting die voortkomt uit de afhankelijkheid tussen wonen en werk in stand blijft". De voormalige SP-voorman zei dat hij deze boodschap tijdens het gesprek zal herhalen: "Daar kunt u wel van op aan."
Gesprekken met experts
Maandag voeren de twee partijleiders meerdere gesprekken met experts over asiel en migratie. Volgens Jetten willen ze horen wat de problematiek is in de asiel- en migratieketen en wat hier op korte termijn verbeterd kan worden. Zowel Jetten als Bontenbal vertelde van tevoren dat ze niet alleen rekening zullen houden met de wensen van hun eigen partijen, maar ook met een schuin oog kijken naar de verkiezingsprogramma's van andere partijen. Welke partijen dat zijn, zeggen ze niet.
Naast Emile Roemer ontvangen ze Richard van Zwol namens de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 en een vertegenwoordiger van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook staat er deze week een afspraak met Dilan Yeşilgöz op de agenda, vertelde Jetten. Dit wordt de eerste officiële ontmoeting tussen Yeşilgöz en Jetten sinds bekend werd dat de inmiddels opgestapte formateur Hans Wijers de VVD-leider een "feeks" had genoemd.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden