RIVM: we krijgen te veel cadmium, lood, kwik en arseen binnen
BILTHOVEN (ANP) - Mensen krijgen via voedsel en drinkwater te veel van de combinatie arseen, kwik en vooral cadmium en lood binnen. Dat kan slecht zijn voor met name de nieren. Dat stelt gezondheidsinstituut RIVM op basis van nieuw onderzoek in tien landen waaraan het heeft deelgenomen. Aan cadmium alleen al moet je bijvoorbeeld niet meer dan 2,5 microgram per kilo lichaamsgewicht per week binnenkrijgen.
Van lood is ook bekend dat het een negatief effect kan hebben op (de ontwikkeling van) het brein. Op de lijst van de tien landen is Nederland een middenmoter als het om de te grote hoeveelheden van deze metalen gaat. Bij de directe buren, Duitsland en België, is geen onderzoek gedaan, maar wel in Oostenrijk, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Italië, Portugal en Slovenië. Er volgt nog aanvullend onderzoek naar de precieze hoeveelheid van de metalen in bloed en urine.
"Cadmium, lood, arseen en kwik zitten onder meer in de bodem en komen daardoor in voedsel terecht. Mensen krijgen te veel cadmium en lood binnen via granen en orgaanvlees; voor lood kan dit ook gebeuren via groente, fruit en drinkwater", aldus het RIVM.
We moeten niet meteen de boterham en allerlei vruchten laten liggen, want dan zijn we misschien nog verder van huis. "Als mensen te veel van bepaalde schadelijke stoffen binnenkrijgen, wil dit niet zeggen dat het beter is om sommige levensmiddelen niet meer te eten of te drinken. In deze levensmiddelen zitten namelijk ook veel stoffen die juist gezond zijn, zoals gezonde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen", benadrukt het instituut. RIVM werkte voor het onderzoek samen met negen zusterinstituten en universiteiten.
Meer uit Gezond
UTRECHT (ANP) - Als mensen met een zorgverlener praten, zijn ze helemaal niet zo mondig en zelfverzekerd als vaak wordt gedacht. Dat concluderen onderzoekers van het instituut Nivel. Ze stellen dat mensen tegenwoordig wel beter geïnformeerd zijn dan vroeger, maar ze "nemen lang niet altijd zelf het initiatief, stellen relatief weinig vragen en brengen niet vanzelf al hun zorgen of voorkeuren naar voren".
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - Let op de ogen van jonge kinderen en jongeren bij de zonsverduistering van woensdagavond. Dat zegt Alberta Thiadens, oogarts en onderzoeker bij het Erasmus MC. "Hun ooglenzen zijn heel helder en zij lopen dus meer risico op schade. Verder zijn de risico's voor netvliesschade precies hetzelfde bij volwassenen."
2 dagen geledenDÜSSELDORF (ANP) - Parfumerie- en cosmeticawinkelketen Douglas heeft last van scherpe concurrentie in vooral Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om de zwakke marktomstandigheden het hoofd te bieden, wil het van oorsprong Duitse bedrijf sterker inzetten op exclusieve producten en meer investeren in het verbeteren van het onlineaanbod.
2 dagen geledenAKEN (ANP/DPA) - Een Duitse oud-verpleger wordt door aanklagers mogelijk gelinkt aan meer dan 120 andere verdachte sterfgevallen. De man kreeg vorig jaar een levenslange gevangenisstraf voor de moord op tien patiënten en 27 pogingen tot moord.
4 dagen geledenNIZJNEKAMSK (ANP/RTR/AFP) - Door een Oekraïense droneaanval op de Russische stad Nizjnekamsk zijn zeker 12 doden gevallen, meldt de burgemeester van de stad. 39 mensen raakten gewond. Nizjnekamsk ligt in de regio Tatarstan, ruim duizend kilometer van de Oekraïense grens.
4 dagen geledenROTTERDAM (ANP) - Het Erasmus MC in Rotterdam gaat vanaf maandag bij te vroeg geboren baby's op de intensive care een DNA-test uitvoeren om doofheid door antibiotica te voorkomen. De test moet uitwijzen welke kinderen een genetische mutatie hebben waardoor ze gehoorschade kunnen ontwikkelen door het medicijn gentamicine. Een op de drie- tot vierhonderd kinderen heeft de mutatie en kan blijvende doofheid ontwikkelen nadat ze gentamicine hebben gekregen.
1 week geledenNIJMEGEN (ANP) - De wekenlange quarantaine van twaalf Radboudumc-medewerkers omdat zij mogelijk waren blootgesteld aan het hantavirus, was vermijdbaar. Dat concludeert een onderzoeksteam in een rapport dat het ziekenhuis vrijdag publiceerde.
2 weken geleden