RIVM treft alvast voorbereidingen voor eventuele extra coronaprik
BILTHOVEN (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is begonnen aan de voorbereidingen voor een eventuele extra coronavaccinatie voor grote groepen mensen. Zo'n aanvullende prik is volgens de Gezondheidsraad vooralsnog niet nodig, maar dat zou kunnen veranderen als blijkt dat de bescherming tegen het virus na verloop van tijd afneemt. "We houden er rekening mee dat we er klaar voor moeten zijn", zegt Marcel van Raaij, de directeur van het vaccinatieprogramma.
Tussen de 200.000 en 400.000 mensen van wie het afweersysteem niet goed werkt, en de gebruikelijke prikken mogelijk onvoldoende bescherming bieden, kunnen wel al een extra prik krijgen. Vanaf 6 oktober worden zij daarvoor uitgenodigd.
Tegelijkertijd bereidt het RIVM zich dus voor op een uitgebreidere campagne die mogelijk zal volgen. Die moet wat Van Raaij betreft "zo simpel en effectief mogelijk" worden. Dat betekent onder meer dat de uitvoering zoveel mogelijk bij dezelfde partij moet komen te liggen. De GGD ligt daarbij het meest voor de hand. Er wordt wel rekening gehouden met uitzonderingen voor mensen die in instellingen wonen of niet mobiel zijn.
60-plussers
Mocht het zover komen, dan is de verwachting dat in eerste instantie 60-plussers voor een zogeheten booster in aanmerking zullen komen. Net als bij de eerste vaccinatiecampagne worden de oudste mensen dan het eerst uitgenodigd. Ter voorbereiding is het RIVM nu alvast bezig met het registratiesysteem en voert het instituut overleg met bestuurders van alle betrokken organisaties.
Het RIVM houdt de effectiviteit van de coronavaccins doorlopend in de gaten en volgt ook de ontwikkelingen in andere landen. Diverse landen hebben al besloten een extra prik beschikbaar te stellen voor hun ouderen, maar de Gezondheidsraad ziet daar in Nederland nu nog geen reden toe. De bescherming van de vaccins "is nog altijd onverminderd hoog, zo laten de huidige gegevens zien, ook voor de Delta-variant", meldde de raad eerder deze maand.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 dagen geleden