RIVM meldt fors meer positieve tests, aantal blijft schommelen
BILTHOVEN (ANP) - Het aantal nieuwe coronabesmettingen blijft flink schommelen. De afgelopen 24 uur zijn beduidend meer positieve coronatesten geregistreerd dan een dag eerder. Tussen dinsdag- en woensdagochtend heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 4942 meldingen gekregen. Een dag eerder noteerde het instituut 4063 besmettingen en dat waren er juist weer fors minder dan maandag.
Het aantal van dinsdag is iets bijgesteld, in eerste instantie had het RIVM tien meldingen meer genoteerd.
Op maandag meldde het instituut iets meer dan 4600 gevallen, zondag bijna 5600. Het aantal meldingen schommelt de laatste weken voortdurend. Veel lijn lijkt er niet meer in te zitten. Het RIVM en de GGD hebben daar geen duidelijke verklaring voor.
Het RIVM benadrukt altijd meer waarde te hechten aan weekcijfers dan aan dagkoersen. In de laatste weekrapportage, die dinsdag verscheen, meldde het instituut dat in de afgelopen week 33.949 mensen een positief testresultaat hadden gekregen. Dit aantal lag 8 procent lager dan dat van een week eerder. Een week daarvoor bedroeg de afname slechts 2 procent.
66 meer sterfgevallen
Het RIVM meldde woensdag 66 aan corona gerelateerde sterfgevallen. Dat wil niet zeggen dat al deze mensen afgelopen etmaal zijn overleden, tussen een sterfgeval en de registratie kan enige tijd verstrijken. Het RIVM meldde dinsdag het overlijden van 62 coronapatiënten.
In de grote steden testen komen nog steeds de meeste gevallen aan het licht. Van alle gemeenten had Amsterdam met 296 gevallen tussen dinsdag- en woensdagochtend de meeste positieve testresultaten, gevolgd door Rotterdam met 283 gevallen. Den Haag telde 148 nieuwe besmettingen, Tilburg 102 en Utrecht 94.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
13 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden