RIVM: geen bewijs dat grens uitstoot stikstof omhoog kan
BILTHOVEN (ANP) - Er is geen wetenschappelijke onderbouwing dat de ondergrens voor de uitstoot van stikstof omhoog kan, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het RIVM noemt de plannen van landbouwminister Femke Wiersma "een beleidskeuze. Maar dan krijg je meer stikstof. En we halen de wettelijke doelen nu ook al niet. De opgave wordt dan nog groter."
Minister Wiersma kondigde vorige week aan dat ze de zogenoemde rekenkundige ondergrens voor stikstof wil verhogen. Stikstofneerslag onder die grens geldt als verwaarloosbaar. De uitstoters daarvan hoeven dan geen vergunning aan te vragen. Een hogere grens betekent dus dat er meer werk kan worden uitgevoerd waarbij stikstof vrijkomt. Het kabinet stelt dat de huidige grens zo laag ligt dat die wetenschappelijk gezien geen hout meer snijdt.
De landbouwminister zegt dat ze zich baseert op wetenschappelijke inzichten. Het RIVM heeft de minister geadviseerd, maar zegt niet te weten welke adviezen Wiersma nog meer heeft gekregen. Daarom zegt het instituut niet te kunnen ingaan op wat daarin staat. Het advies van het RIVM wordt later openbaar.
Stikstofcrisis
Al sinds 2019 zijn opeenvolgende kabinetten op zoek naar oplossingen voor wat de stikstofcrisis is gaan heten. In dat jaar verklaarde de Raad van State de stikstofregels van de overheid ongeldig, omdat die geen enkele garantie gaven op een afname van de uitstoot. Zo'n afname is volgens tal van ecologische onderzoeken wel nodig, omdat de natuur in beschermde gebieden achteruitgaat door te hoge stikstofconcentraties. De grootste boosdoener is volgens het RIVM ammoniak, afkomstig van de landbouw. De industrie en het verkeer dragen ook bij aan de uitstoot, vooral in de vorm van stikstofoxiden. Naast natuurschade dragen ammoniak en stikstofoxiden bij aan luchtvervuiling.
Een drempelwaarde waardoor een vergunning voor relatief kleine uitstoot niet nodig is, was ook al een van de pijlers van het gesneuvelde Programma Aanpak Stikstof (PAS). Sinds de hoogste bestuursrechter dat programma ongeldig verklaarde, is de kleinst mogelijke uitstoot in de buurt van natuurgebieden die al met stikstof zijn overbelast niet toegestaan. Wiersma erkent zelf ook dat de uitstoot omlaag moet en wil die opgave over alle sectoren verspreiden. Voor boerenbedrijven wil ze een emissieplafond, met veel vrijheid voor agrariƫrs om zelf in te vullen hoe ze daaraan gaan voldoen.
Meer uit Binnenland
BROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
4 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
4 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
7 uur geleden