'Rijk moet met deltaplan voor krimpregio's komen'
HILVERSUM (ANP) - Een omvangrijk plan is nodig om de leefbaarheid in de vijf krimpregio's in Nederland op peil te houden, zegt Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Putters doet die uitspraak in het tv-programma Meldpunt van omroep Max, dat vrijdagavond wordt uitgezonden (NPO2, 19.20 uur). Hij maakt zich vooral zorgen om de positie van ouderen in de krimpregio's, waar in totaal zo'n 1,3 miljoen mensen wonen.
In Noord-Friesland, Groningen, de Achterhoek, Zuid-Limburg en Zeeuws Vlaanderen neemt de vergrijzing flink toe terwijl de jongeren wegtrekken richting de steden. Putters voorziet daarom dat er in die gebieden komende jaren een gebrek aan zorgmedewerkers en mantelzorgers ontstaat. Volgens hem moet het Rijk daarom investeren in zorgwoningen. "Overal zijn wachtlijsten voor ouderen die kleinschaliger willen wonen", aldus Putters.
Ook moet het volgens de SCP-directeur aantrekkelijker worden om in de zorg te werken om het gebrek aan mantelzorgers te verhelpen. "Als hier geen mantelzorgers meer zijn, komt een groep ouderen in de problemen", aldus Putters. Hij wijst daarbij ook op het woningtekort in krimpregio's waardoor het voor jongere mensen lastig is om zich daar te vestigen.
Werkgevers in krimpregio's kunnen iets doen aan hun personeelstekorten door meer deeltijdbanen aan te bieden. Volgens Putters zijn veel mensen van begin zestig graag bereid om een paar dagen in de week te werken.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden