Restauratie Vlietermonument op de Afsluitdijk gaat van start
DEN OEVER (ANP) - Het Vlietermonument op de Afsluitdijk wordt vanaf donderdag gerestaureerd en uitgebreid om het gebouw toegankelijker te maken voor de grote aantallen mensen die erop afkomen. Zo wordt onder meer het horecagedeelte groter en toegankelijker gemaakt en er komt een plateaulift voor bezoekers die minder mobiel zijn.
Het monument is al sinds april 2022 bouwterrein en daarom gesloten voor bezoekers. Het streven is om het gebouw in het najaar van 2024 weer te openen.
In 1933, een jaar nadat de Afsluitdijk werd gesloten ter hoogte van vaargeul de Vlieter, werd het Vlietermonument gebouwd. Jaarlijks trekt het gebouw een half miljoen bezoekers.
"Het monument is op een zeer symbolische plek op de Afsluitdijk gebouwd en is daarmee van grote historische betekenis. Om ervoor te zorgen dat de lunchroom en het informatiepunt ook in de toekomst toegankelijk blijven voor de grote aantallen bezoekers die het elk jaar trekt is vernieuwing nodig", licht Wop Schat, projectmanager Rijkswaterstaat Noord-Nederland, toe.
Behalve op de uitbreiding van het horecagedeelte en de plaatsing van de lift, wordt ingezet op veiligheid. "Het gaat om een gebouw uit de jaren 30, dus logischerwijs is de veiligheid (naar huidige normen) gedateerd", laat een woordvoerster van Rijkswaterstaat weten.
Het ontwerp voor de vernieuwing is van Paul de Ruiter Architects. Het oorspronkelijke ontwerp van Willem Dudok wordt "volledig in ere" gehouden. "Het nieuwe ontwerp doet recht aan de iconische waarde van het Vlietermonument en sluit perfect aan bij de spectaculaire eenvoud van de Afsluitdijk. Het dak van de nieuwbouw ligt op hetzelfde niveau als de weg, waardoor de uitbreiding vanaf boven als het ware onzichtbaar is", aldus Paul de Ruiter.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
11 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
13 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
16 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
18 uur geleden