Restauratie Vlietermonument op de Afsluitdijk gaat van start
DEN OEVER (ANP) - Het Vlietermonument op de Afsluitdijk wordt vanaf donderdag gerestaureerd en uitgebreid om het gebouw toegankelijker te maken voor de grote aantallen mensen die erop afkomen. Zo wordt onder meer het horecagedeelte groter en toegankelijker gemaakt en er komt een plateaulift voor bezoekers die minder mobiel zijn.
Het monument is al sinds april 2022 bouwterrein en daarom gesloten voor bezoekers. Het streven is om het gebouw in het najaar van 2024 weer te openen.
In 1933, een jaar nadat de Afsluitdijk werd gesloten ter hoogte van vaargeul de Vlieter, werd het Vlietermonument gebouwd. Jaarlijks trekt het gebouw een half miljoen bezoekers.
"Het monument is op een zeer symbolische plek op de Afsluitdijk gebouwd en is daarmee van grote historische betekenis. Om ervoor te zorgen dat de lunchroom en het informatiepunt ook in de toekomst toegankelijk blijven voor de grote aantallen bezoekers die het elk jaar trekt is vernieuwing nodig", licht Wop Schat, projectmanager Rijkswaterstaat Noord-Nederland, toe.
Behalve op de uitbreiding van het horecagedeelte en de plaatsing van de lift, wordt ingezet op veiligheid. "Het gaat om een gebouw uit de jaren 30, dus logischerwijs is de veiligheid (naar huidige normen) gedateerd", laat een woordvoerster van Rijkswaterstaat weten.
Het ontwerp voor de vernieuwing is van Paul de Ruiter Architects. Het oorspronkelijke ontwerp van Willem Dudok wordt "volledig in ere" gehouden. "Het nieuwe ontwerp doet recht aan de iconische waarde van het Vlietermonument en sluit perfect aan bij de spectaculaire eenvoud van de Afsluitdijk. Het dak van de nieuwbouw ligt op hetzelfde niveau als de weg, waardoor de uitbreiding vanaf boven als het ware onzichtbaar is", aldus Paul de Ruiter.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden