Restaurants vaker dicht en kleiner menu door personeelsgebrek
AMSTERDAM (ANP) - Horecabezoekers moeten ook dit jaar nog rekening houden met de flinke personeelstekorten in de sector. Zij zullen vaker dichte restaurants, gesloten terrassen en minder keuze op de menukaart tegenkomen. Ook bieden cafés en restaurants volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steeds vaker kant-en-klaarmaaltijden aan klanten aan vanwege het personeelsgebrek.
KHN-voorzitter Robèr Willemsen ziet de al eerder voorbereide gerechten als een goede oplossing, die niet ten koste hoeft te gaan van de tevredenheid vanuit klanten. "De kwaliteit van kant-en-klaarmaaltijden is de afgelopen jaren toegenomen. Je ziet dat ondernemers nu investeren in betere ovens om de maaltijden te verwarmen en meer aandacht in de voorbereiding steken om met het personeelstekort om te gaan", zei Willemsen op vakbeurs Horecava tegen het ANP.
Vooral de behoefte aan koks is groot volgens de branchevereniging. "Van de ongeveer 60.000 structurele vacatures zijn er 40.000 in de keuken", aldus Willemsen. Op een schaal van 1 tot 10 is de krapte onder koks het grootst, met een score van 8. Onder bedieningspersoneel ligt die krapte op het horecagemiddelde van 4, maar ook dat betekent al "zeer krap".
Jonge generatie
KHN verwacht dat het personeelstekort dit jaar iets minder wordt, maar nog altijd groot blijft. Het "binden, boeien en opleiden" van werknemers is de grootste van alle uitdagingen voor ondernemers in de horeca. Personeel wil perspectief hebben, bijvoorbeeld op het gebied van doorgroeien, leren en het verkrijgen van aandelen in de onderneming. "En de huidige jonge generatie wil graag meedenken in wat in het bedrijf beter kan", meent Willemsen.
Ook aan het aantrekkelijker maken van horeca-opleidingen moet de sector aandacht blijven besteden, vindt de voorzitter. Het aantal opgeleide krachten neemt in de horeca al jaren af. "Maar dat komt ook door de lage belangstelling voor het mbo, wat een landelijk probleem is. Dat kost jaren om te verbeteren." En dat terwijl geschoold personeel volgens Willemsen cruciaal is voor het leveren van de gewenste kwaliteit in de horeca.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden