Rentree tennisser Del Potro eindigt in nederlaag en tranen
BUENOS AIRES (ANP) - De Argentijnse tennisser Juan Martin Del Potro heeft dinsdag in Buenos Aires bij zijn rentree na meer dan drie jaar blessureleed verloren. Zijn goede vriend en landgenoot Federico Delbonis won in twee sets (6-1 6-3) van de voormalig nummer 3 van de wereld. Del Potro werd aan het einde van de partij bevangen door emoties. Of het zijn laatste partij als proftennisser is geweest, liet hij in het midden.
Toen Del Potro vorige week bekendmaakte aan het graveltoernooi in Buenos Aires mee te doen, vertelde hij dat het "meer een afscheid dan een terugkeer" zou worden. De 33-jarige Argentijn staat nog op de deelnemerslijst van het toernooi van Rio de Janeiro, dat volgende week plaatsvindt. "Of ik daar ook zal spelen, is nog niet beslist", vertelde hij na zijn nederlaag nog op de baan. "Ik ben blij dat ik mijn wellicht laatste partij zo dicht bij huis kon spelen. Ik ben tevreden dat ik afscheid kon nemen op de baan, dat ik het niet op een persconferentie moest doen. Misschien zien we elkaar nooit meer terug."
Del Potro had niet meer gespeeld sinds hij in juni 2019 op het grastoernooi van Queen's in Londen een zware knieblessure opliep. Inmiddels heeft hij vier operaties aan het gewricht ondergaan. De 5000 toeschouwers moedigden hun favoriet hartstochtelijk aan. Toen Del Potro in de tweede set bij 5-3 moest serveren, deed hij dat met tranen in de ogen. Na het duel volgde een lange omhelzing met Delbonis.
Veel emoties
"Het is moeilijk te omschrijven hoe ik me voelde op de baan. Zoveel emoties. De sfeer was geweldig, de mensen waren door het dolle heen. Ze bezorgden me een van de mooiste wedstrijden uit mijn loopbaan", zei de 'Toren van Tandil', die op een vol centercourt werd toegezongen door fans in voetbalshirts. Ook waren trommels hoorbaar.
Del Potro speelde 35 ATP-finales, waarvan hij er 22 won. In 2009 won hij het US Open, waar hij negen jaar later nog een keer finalist was. Op de Olympische Spelen van 2012 in Londen pakte Del Potro brons, vier jaar later in Rio de Janeiro zilver.
Meer uit Sport
MONACO (ANP) - De Ethiopische topatlete Gudaf Tsegay is voor vier maanden geschorst om het overtreden van de dopingregels. De voormalig wereldkampioene op 5000 en 10.000 meter mag tot en met 30 september geen wedstrijden lopen. De AIU, de onafhankelijke integriteitseenheid in de mondiale atletiek, spreekt van een schikking.
1 uur geledenROSMALEN (ANP) - Tennisser Thijs Boogaard is er net niet in geslaagd de kwartfinales van het grastoernooi van Rosmalen te bereiken. De 17-jarige Nederlander verloor met 3-6 6-4 6-7 (6) van de als derde geplaatste Rus Daniil Medvedev. De partij werd donderdag bij een voorsprong voor Boogaard van 3-2 in de tweede set gestaakt door de regen.
2 uur geledenBARCELONA (ANP) - Max Verstappen heeft bij de eerste vrije training van de Grote Prijs van Barcelona-Catalonië de vierde tijd neergezet. De viervoudig wereldkampioen was in de Red Bull 0,684 seconde langzamer dan de Brit George Russell in de Mercedes, die met 1.16,363 de snelste was. Ook de Australiër Oscar Piastri in de McLaren en de Monegask Charles Leclerc in de Ferrari waren sneller dan Verstappen.
2 uur geledenMADRID (ANP) - Lieke Wevers heeft het beëindigen van haar carrière als turnster op Instagram bevestigd. Dinsdag werd al duidelijk dat de 34-jarige Nederlandse in dienst treedt bij de Spaanse turnbond RFEG als lid van de technische staf bij de vrouwen op het nationale trainingscentrum in Madrid.
4 uur geledenMONTMÉLO (ANP) - Max Verstappen rijdt dit weekeinde in de Grote Prijs van Barcelona-Catalonië met een splinternieuwe motor. "Dat moet wel, want de oude doet het niet meer. Anders ben ik straks Fred Flintstone", zei de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 op de persdag voorafgaand aan het raceweekend.
21 uur geledenVILLARS-LES-DOMBES (ANP) - Wout van Aert heeft de vijfde etappe van de Tour Auvergne-Rhône-Alpes gewonnen, voorheen het Critérium du Dauphiné. De Belgische renner van Visma - Lease a Bike was in Villars-les-Dombes de snelste in de massasprint, voor de Fransman Hugo Hofstetter en Phil Bauhaus uit Duitsland.
22 uur geledenMONTMÉLO (ANP) - Kimi Antonelli is zelf ook verbaasd dat hij al in zijn tweede jaar de Formule 1 domineert. De 19-jarige Italiaan van Mercedes won de laatste vijf grands prix en leidt riant in het wereldkampioenschap. "Als je me twee jaar geleden had gezegd dat ik ooit het kampioenschap zou leiden, had ik je voor gek verklaard", zei hij tijdens de persconferentie van de FIA voorafgaand aan de Grote Prijs van Barcelona-Catalonië. "Maar ik ben blij dat ik in deze positie verkeer en dankbaar voor de kans die ik heb gekregen."
23 uur geleden