Remkes stopt om gezondheid als voorzitter Groningen-programma
GRONINGEN (ANP) - Johan Remkes stopt om gezondheidsredenen als voorzitter van het Nationaal Programma Groningen, dat in 2019 is opgezet om Groningers een betere toekomst te geven. De 73-jarige VVD'er, voormalig minister en vicepremier, legt op 1 januari zijn functie neer. "Mijn herstel gaat enige tijd duren", aldus Remkes, die niet wil vertellen wat hij mankeert. "Het past niet bij mij om dingen half te doen, daarom heb ik besloten om deze functie neer te leggen."
Remkes is sinds 2022 voorzitter van het programma, een samenwerkingsverband tussen het Rijk, de provincie Groningen en gemeenten. Het Nationaal Programma Groningen loopt tot 2030. Het Rijk heeft een startkapitaal van 1,15 miljard euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de plannen en projecten om de welvaart in Groningen vooruit te helpen na de gaswinningsproblematiek.
Het Nationaal Programma Groningen (NPG) staat los van 'Nij Begun" de vorig jaar gepresenteerde kabinetsreactie op de parlementaire enquête over de gaswinning in Groningen. Het vorige kabinet maakte toen bekend bij elkaar 22 miljard euro uit te trekken voor het gebied in Groningen en Noord-Drenthe dat te maken heeft met aardbevingen als gevolg van de jarenlange aardgaswinning. Die miljarden zijn onder meer bedoeld om schades te vergoeden en de 'ereschuld' af te lossen.
Remkes komt uit de provincie Groningen en begon daar ook zijn politieke carrière. De VVD'er was in 2021 informateur bij de vorming van het kabinet-Rutte IV. Een jaar later, toen hij al was aangesteld als NPG-voorzitter, bemiddelde Remkes in het conflict tussen het kabinet en boeren over de stikstofaanpak. Het algemeen bestuur van het Groningen-programma maakt "op een later moment" bekend hoe de rol van onafhankelijk voorzitter vanaf 1 januari wordt ingevuld.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
18 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden