Remkes stopt om gezondheid als voorzitter Groningen-programma
GRONINGEN (ANP) - Johan Remkes stopt om gezondheidsredenen als voorzitter van het Nationaal Programma Groningen, dat in 2019 is opgezet om Groningers een betere toekomst te geven. De 73-jarige VVD'er, voormalig minister en vicepremier, legt op 1 januari zijn functie neer. "Mijn herstel gaat enige tijd duren", aldus Remkes, die niet wil vertellen wat hij mankeert. "Het past niet bij mij om dingen half te doen, daarom heb ik besloten om deze functie neer te leggen."
Remkes is sinds 2022 voorzitter van het programma, een samenwerkingsverband tussen het Rijk, de provincie Groningen en gemeenten. Het Nationaal Programma Groningen loopt tot 2030. Het Rijk heeft een startkapitaal van 1,15 miljard euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de plannen en projecten om de welvaart in Groningen vooruit te helpen na de gaswinningsproblematiek.
Het Nationaal Programma Groningen (NPG) staat los van 'Nij Begun" de vorig jaar gepresenteerde kabinetsreactie op de parlementaire enquête over de gaswinning in Groningen. Het vorige kabinet maakte toen bekend bij elkaar 22 miljard euro uit te trekken voor het gebied in Groningen en Noord-Drenthe dat te maken heeft met aardbevingen als gevolg van de jarenlange aardgaswinning. Die miljarden zijn onder meer bedoeld om schades te vergoeden en de 'ereschuld' af te lossen.
Remkes komt uit de provincie Groningen en begon daar ook zijn politieke carrière. De VVD'er was in 2021 informateur bij de vorming van het kabinet-Rutte IV. Een jaar later, toen hij al was aangesteld als NPG-voorzitter, bemiddelde Remkes in het conflict tussen het kabinet en boeren over de stikstofaanpak. Het algemeen bestuur van het Groningen-programma maakt "op een later moment" bekend hoe de rol van onafhankelijk voorzitter vanaf 1 januari wordt ingevuld.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
2 dagen geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
3 dagen geleden