Remkes: goed dat LTO namens veel boeren het gesprek aangaat
DEN HAAG (ANP) - Het is goed dat LTO vrijdag mede namens een groot aantal andere boerenorganisaties komt praten met een kabinetsdelegatie over het omstreden stikstofbeleid. Dat zegt een woordvoerder van Johan Remkes, die optreedt als onafhankelijk gespreksleider. "Niet praten lost ook niets op."
Aanvankelijk wilde een groot deel van de aangeschreven belangenbehartigers niet ingaan op de uitnodiging van Remkes voor een verkennend gesprek. Toen LTO vorige week besloot toch te gaan, leidde dat tot boze reacties van radicalere clubs, zoals Farmers Defence Force (FDF) en Agractie.
Maar na een gesprek woensdagavond met in totaal acht boerenorganisaties lijken de neuzen weer dezelfde kant op te staan. Besloten is dat LTO-voorzitter Sjaak van der Tak namens al deze partijen het gesprek aangaat en dat de uitkomsten en eventuele vervolgstappen gezamenlijk besproken zullen worden.
Geen taboes
Vertrouwen in het "door de regering geregisseerde overleg" hebben de boerenorganisaties niet, zo lieten zij in een verklaring weten. Zij plaatsen al langer vraagtekens bij de rol van Remkes, die als adviseur van het vorige kabinet veel invloed heeft gehad op de strenge doelen voor vermindering van de stikstofuitstoot die nu op tafel liggen.
Via zijn zegsman benadrukt Remkes nog maar eens dat hij gevraagd is als "onafhankelijk gespreksleider" en dat hij er niet zit namens het kabinet. Ook herhaalt hij dat over alles gesproken kan worden, inclusief zijn eigen rol. "Er zijn geen taboes".
Agractie laat donderdag weten definitief niet aan te schuiven bij Remkes. Volgens voorman Bart Kemp wil premier Mark Rutte geen toezeggingen doen over "cruciale" onderwerpen waar de actiegroep het over wil hebben. Hij zegt dan ook dat LTO niet namens Agractie spreekt, maar een boodschap over zal brengen en die terug zal koppelen aan de club. In het statement van woensdagavond, ook ondertekend door Agractie, staat dat LTO "in goede afstemming met alle partijen" spreekt met het kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
20 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geleden