Reizigersvereniging pleit voor opheffen coronabeperkingen in ov
UTRECHT (ANP) - Het openbaar vervoer moet met stapsgewijze versoepelingen op een veilige manier terug naar normaal. Daarvoor pleit reizigersvereniging Rover in een exitplan.
Waar de samenleving inmiddels weer in beweging komt, wordt mensen zonder auto al drie maanden verzocht al hun niet-noodzakelijke reizen uit te stellen of op fietsafstand uit te voeren, stelt Rover. Sindsdien is het openbaar vervoer voor nog geen 30 procent bezet. Rover-directeur Freek Bos vindt dat onnodig. "Het ov mag momenteel voor 40 procent worden gevuld, dat wordt in een normale situatie in de daluren nog niet eens gehaald."
De reizigersvereniging roept de overheid en vervoersbedrijven op om het openbaar vervoer in de daluren voor 40 procent gevuld te krijgen en het vermijden van de spits te stimuleren. Rover pleit ervoor dat alle coronabeperkingen in het ov weer worden opgeheven. Zo zouden ook het fietskaartje en de samenreiskorting in de trein kunnen terugkeren. "Het wordt hoog tijd om ook de ov-reiziger een stip op de horizon te bieden", zegt Bos.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
2 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
9 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
12 uur geleden