Reddingswerkers USAR terug in Nederland
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse zoek- en reddingsteam USAR is maandag teruggekeerd van de operatie in Beiroet, die woensdag begon. Het team is aan het begin van de avond geland op vliegbasis Eindhoven. "We zijn weer op Nederlandse bodem", aldus een woordvoerder.
Er blijven twee personen in Beiroet achter om te helpen met de logistiek van het materieel. Woensdag vertrekt naar verwachting het vrachtvliegtuig vanuit Libanon met alle apparatuur. In totaal waren er 63 Nederlandse reddingswerkers en 8 zoekhonden actief.
USAR hielp na de zware explosie van afgelopen dinsdag met de zoektocht naar slachtoffers onder het puin, ondersteuning bij de Nederlandse ambassade en het controleren van gebouwen op instortingsgevaar. Het team heeft geen slachtoffers gevonden, maar kon wel uitsluiten dat er iemand onder het puin lag.
Het team kijkt tevreden terug op de operatie. "De mensen daar waren erg blij dat we er waren en konden helpen, dat geeft toch veel voldoening tijdens je werk. Daarnaast waren we erg onder de indruk dat alle teamleden zo snel paraat waren. Er waren zorgmedewerkers die tijdens het toppunt van de coronacrisis aan het bed stonden, en alsnog van hun vakantie terugkwamen om te helpen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
15 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
20 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
22 uur geleden