Reddingswerkers USAR terug in Nederland
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse zoek- en reddingsteam USAR is maandag teruggekeerd van de operatie in Beiroet, die woensdag begon. Het team is aan het begin van de avond geland op vliegbasis Eindhoven. "We zijn weer op Nederlandse bodem", aldus een woordvoerder.
Er blijven twee personen in Beiroet achter om te helpen met de logistiek van het materieel. Woensdag vertrekt naar verwachting het vrachtvliegtuig vanuit Libanon met alle apparatuur. In totaal waren er 63 Nederlandse reddingswerkers en 8 zoekhonden actief.
USAR hielp na de zware explosie van afgelopen dinsdag met de zoektocht naar slachtoffers onder het puin, ondersteuning bij de Nederlandse ambassade en het controleren van gebouwen op instortingsgevaar. Het team heeft geen slachtoffers gevonden, maar kon wel uitsluiten dat er iemand onder het puin lag.
Het team kijkt tevreden terug op de operatie. "De mensen daar waren erg blij dat we er waren en konden helpen, dat geeft toch veel voldoening tijdens je werk. Daarnaast waren we erg onder de indruk dat alle teamleden zo snel paraat waren. Er waren zorgmedewerkers die tijdens het toppunt van de coronacrisis aan het bed stonden, en alsnog van hun vakantie terugkwamen om te helpen."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden