Red Team van kritische corona-experts heft zichzelf op
DEN HAAG (ANP) - Het zogeheten Red Team, een groep deskundigen die het coronabeleid van de overheid sinds vorig jaar kritisch volgt, houdt ermee op. De groep heeft besloten om zichzelf op te heffen. "De keuzes die nu gemaakt moeten worden, zijn fundamenteel politiek van aard. Waarbij de belangrijkste vraag is: Is het in wettelijk en ethisch opzicht verantwoord om dit virus te laten circuleren? In die discussie heeft het C19RedTeam niets te zoeken", laten de leden weten in een verklaring op de site.
In het Red Team zaten onder anderen Wim Schellekens (oud-hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd), epidemioloog Amrish Baidjoe, verpleegkundig specialist Nienke Ipenburg en data-onderzoeker Bert Slagter. Zij besloten vorig jaar samen te werken, omdat ze het niet eens waren met de aanpak van het kabinet, het Outbreak Management Team (OMT) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het Red Team kwam ongevraagd met alternatieven en kritische analyses.
De leden pleitten regelmatig voor maatregelen om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden. "Snel, krachtig en dus ook kort ingrijpen, voorkomt schade aan de maatschappij, gezondheidsschade en spaart mensenlevens", licht het team toe in zijn afscheidsboodschap. Volgens de deskundigen zijn de beschikbare coronavaccins geen "magisch middel dat een einde zal maken aan de pandemie". "We zien wel dat een lage viruscirculatie het effect van vaccinatie zal gaan versterken, waarmee de vaccins wat ons betreft een belangrijk hulpmiddel vormen naast andere, niet farmaceutische middelen."
In dezelfde verklaring haalt het Red Team weer uit naar het kabinet, het OMT en het RIVM. "Tegenmacht, de menselijke maat, steeds vaker blijkt dat deze kernwaarden in onze samenleving zoek zijn. De zorg is nu echt stuk. Het kabinet heeft zichzelf vastgedraaid. Gezichtsverlies en beeldvorming lijken voor de buitenstaander een onevenredig groot aandeel te hebben in het beleid."
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
54 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
1 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
11 uur geleden