Recordvangst crystal meth in lading vervuilde grond
ROTTERDAM (ANP) - De douane heeft begin maart ruim 3200 kilo methamfetamine onderschept bij een controle. De drug, die ook wel bekendstaat als crystal meth, werd ontdekt in een lading grond uit Mexico. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het om de grootste vangst van crystal meth in Nederland tot nu toe en had die een waarde van 22,4 miljoen euro.
Het OM maakte de vondst nu pas bekend omdat de lading eerst vernietigd moest worden. Omdat de grond waarin de drugs verstopt zaten zwaar vervuild bleek met koper en PFAS moest daarvoor een oplossing gezocht worden. Uiteindelijk zijn de drugs afgelopen week vernietigd. "We kunnen het altijd pas melden als het vernietigd is, je wilt niet dat mensen ernaar op zoek gaan", laat een woordvoerder weten.
De lading was bestemd voor een bedrijf in Den Hout, in de Noord-Brabantse gemeente Oosterhout. Een 55-jarige man uit die plaats is na de vondst aangehouden. De man is inmiddels weer vrij maar blijft verdachte. Het is onbekend wanneer hij voor de rechter moet verschijnen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
11 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
22 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
37 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
1 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
4 uur geleden