Recordaantal schademeldingen in Groningen
GRONINGEN (ANP) - Er zijn dit jaar een recordaantal schademeldingen binnengekomen uit Groningen. Dat meldt het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). Het gaat om 45.000 meldingen van schade aan huizen en gebouwen.
Eind vorig jaar werden er tussen de vierhonderd tot vijfhonderd schademeldingen per week gemeld. Dat zijn er nu ongeveer duizend. Het IMG heeft nu ruim het dubbele aan schadevergoedingen voor schade aan woningen uitgekeerd in vergelijking met 2019. Naar verwachting wordt er dit jaar ongeveer 500 miljoen euro schadevergoeding toegekend door het IMG. Daar komt de schade voor waardedaling nog bij.
Het IMG constateert dat de volle omvang van de schade in Groningen steeds duidelijker wordt. Volgens het instituut komen de schades vooral uit het gebied waar voorheen veel minder schade werd gemeld toen de NAM zelf nog over de vergoedingen ging. Er is sprake van een inhaalslag. "Veel Groningers weten ons te vinden, maar nog niet iedereen. We gaan daarmee aan de slag en actief mensen benaderen waar geen schade is gemeld, maar de kans op schade heel aannemelijk is. Hoe we dat precies gaan doen, zijn we nog mee bezig. We willen ons niet opdringen, maar wel zorgen dat mensen merken dat ze bij ons goed terecht kunnen", zegt bestuursvoorzitter Bas Kortmann.
Het IMG gaat komend jaar starten met vergoedingen voor geestelijk leed dat de bevingen hebben veroorzaakt. Ook kinderen hebben hier recht op. Hetzelfde geldt voor huurders en voor inwonende meerderjarige kinderen. Volgens het IMG is het juridisch complex want er is geen voorbeeld in Nederland waar zo grootschalig dergelijk geestelijk leed en verdriet voor kinderen is vergoed. Het plan is om de immateriële schade van kinderen te bepalen aan de hand van de schadebeoordeling van een van hun ouders. Een kind kan dan in aanmerking komen voor een percentage van dat schadebedrag.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Diverse sportevenementen van de komende dagen zijn afgelast in verband met de hitte. Onder meer de wandelvierdaagse in Sevenum van deze week gaat niet door en ook de Roda Run in Kerkrade, de Schoklandloop, de Ronde van Nieuwveen en de Zwartewaterlandloop zijn afgelast.
14 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf. Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
4 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
13 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
17 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
19 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
21 uur geleden