
Reclameruimte NPO rond EK voetbal zo goed als uitverkocht
HILVERSUM (ANP) - De reclameblokken op de publieke omroep rond het EK voetbal van komende zomer zijn al zo goed als uitverkocht. Dat meldt de Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameruimte voor de NPO verkoopt. "Een EK of WK is altijd een zeer interessant podium voor bedrijven. Maar door de nabijheid van het evenement in Duitsland was de inschatting dat die interesse alleen maar sterker zou zijn", laat een woordvoerster weten. Die verwachting is nog eens overtroffen.
Ster zegt dat er meerdere 'inhakers' zijn aangemeld die specifiek gericht zijn op het EK en ongetwijfeld vol staan met Oranjeverwijzingen. Los daarvan gebruiken bedrijven het toernooi ook om hun normale campagne meer onder de aandacht te brengen.
Ook deskundigen rekenen erop een flinke 'Oranjekoorts' terug te zien in de reclames van deze zomer. Na het vorige EK voetbal en de Olympische Spelen van drie jaar geleden tijdens coronatijd en het omstreden WK in Qatar in 2022, zijn het komende EK in Duitsland en de Spelen in Parijs vrij van enige beperkingen. "Het wordt daardoor zeker groter dan afgelopen jaren. De rem kan er volledig af", zegt directeur Michel van der Voort van tv-marketingorganisatie Screenforce.
Strategie
ING voerde bijvoorbeeld geen grote campagne rond het WK in Qatar, maar adverteert volop rond het op 14 juni beginnende EK. "Dat doen we onder andere door aanwezig te zijn in reclameblokken op tv, maar ook op kanalen zoals TikTok en Instagram", laat een woordvoerder van de hoofdsponsor van voetbalbond KNVB weten. ING richt zijn campagne alleen op het EK, niet op de Spelen.
Onder meer telecombedrijf KPN, biermerken Heineken en Grolsch en supermarktketens Lidl, Albert Heijn en Jumbo kiezen voor dezelfde strategie. "Voetbal is de nummer 1 sport. Dat kijk je veel meer met elkaar, met een feestje of een barbecue", verklaart merk- en retaildeskundige Paul Moers. "En in een reclame moet je wel in de roos prikken. Als je te veel op meerdere evenementen focust, mis je ook weer wat."
Spelen
In 2021 waren de Nederlandse reclamebestedingen volgens mediaregistratiebureau Adfact rond het EK ook al veel hoger dan rond de Spelen: zo'n 81 miljoen euro tegenover ongeveer 12 miljoen euro.
Ster verwacht rond het EK een vergelijkbare omzet als in 2021. Voor de Spelen, die eind juli beginnen, kunnen adverteerders zich de komende weken nog aanmelden. "Ook hier geldt dat de nabijheid in Parijs naar verwachting voor meer interesse zal zorgen. Die is doorgaans wel lager dan bij het EK", aldus de woordvoerster.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel verkoopt een groot deel van zijn Indiase activiteiten aan het conglomeraat JSW Group. Dat bedrijf koopt een belang van bijna 75 procent in Akzo Nobel India Limited, waarbij het hele bedrijf 1,4 miljard euro waard is.
11 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Vertrekkend president van De Nederlandsche Bank (DNB) Klaas Knot heeft in een interview met NRC kritiek geuit op het plan om de termijn van zijn opvolgers in te korten. Onlangs werd DNB-hoofdeconoom Olaf Sleijpen voor een periode van zeven jaar aangewezen als nieuw centralebankhoofd. Maar daarbij opende demissionair minister Eelco Heinen (Financiën, VVD) tevens de discussie om de termijn in de toekomst te verkorten tot vijf jaar.
34 minuten geledenBEAVERTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Sportkledingfabrikant Nike heeft zijn omzet en winst afgelopen kwartaal verder zien terugvallen. De vorig jaar aangetreden topman Elliott Hill blijft proberen de weg omhoog terug te vinden na misstappen bij Nike in de afgelopen jaren, waaronder een mislukte terugtrekking uit groothandelspartnerschappen en een te grote nadruk op lifestyleschoenen. Zijn inspanningen worden echter belemmerd door zwakke bestedingen in veel landen en stevige concurrentie.
47 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Achteraf betalen via afbetaalapps, ook wel bekend als 'buy now, pay later', wordt inmiddels veel gebruikt in Nederland. Volgens nieuw onderzoek in opdracht van ING gebruikt ongeveer een op de drie mensen weleens deze betaalmethode. In sommige gevallen leidt dit ook tot problemen, constateert de bank.
1 uur geledenCUPERTINO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Apple heeft Brussel aangeboden zijn App Store grondig te herzien om de Europese mededingingsautoriteiten tevreden te stellen. Daarmee wil het Amerikaanse techconcern een nieuwe boete vermijden, nadat Europese toezichthouders in april al een geldstraf van 500 miljoen euro oplegden voor het overtreden van de wet digitale markten (Digital Markets Act).
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal afgegeven bouwvergunningen voor woningen is in de eerste vijf maanden van dit jaar gedaald tot 33.000, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. In dezelfde periode vorig jaar werden voor de bouw van 38.000 nieuwe woningen vergunningen afgegeven.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal windmolens op het land in Nederland is in minder dan tien jaar met 61 procent gestegen tot 3553. Sinds 2020 kwamen er ook honderden enorme windturbines van boven de 200 meter bij, heeft het Kadaster becijferd.
2 uur geleden