Reclameruimte NPO rond EK voetbal zo goed als uitverkocht
HILVERSUM (ANP) - De reclameblokken op de publieke omroep rond het EK voetbal van komende zomer zijn al zo goed als uitverkocht. Dat meldt de Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameruimte voor de NPO verkoopt. "Een EK of WK is altijd een zeer interessant podium voor bedrijven. Maar door de nabijheid van het evenement in Duitsland was de inschatting dat die interesse alleen maar sterker zou zijn", laat een woordvoerster weten. Die verwachting is nog eens overtroffen.
Ster zegt dat er meerdere 'inhakers' zijn aangemeld die specifiek gericht zijn op het EK en ongetwijfeld vol staan met Oranjeverwijzingen. Los daarvan gebruiken bedrijven het toernooi ook om hun normale campagne meer onder de aandacht te brengen.
Ook deskundigen rekenen erop een flinke 'Oranjekoorts' terug te zien in de reclames van deze zomer. Na het vorige EK voetbal en de Olympische Spelen van drie jaar geleden tijdens coronatijd en het omstreden WK in Qatar in 2022, zijn het komende EK in Duitsland en de Spelen in Parijs vrij van enige beperkingen. "Het wordt daardoor zeker groter dan afgelopen jaren. De rem kan er volledig af", zegt directeur Michel van der Voort van tv-marketingorganisatie Screenforce.
Strategie
ING voerde bijvoorbeeld geen grote campagne rond het WK in Qatar, maar adverteert volop rond het op 14 juni beginnende EK. "Dat doen we onder andere door aanwezig te zijn in reclameblokken op tv, maar ook op kanalen zoals TikTok en Instagram", laat een woordvoerder van de hoofdsponsor van voetbalbond KNVB weten. ING richt zijn campagne alleen op het EK, niet op de Spelen.
Onder meer telecombedrijf KPN, biermerken Heineken en Grolsch en supermarktketens Lidl, Albert Heijn en Jumbo kiezen voor dezelfde strategie. "Voetbal is de nummer 1 sport. Dat kijk je veel meer met elkaar, met een feestje of een barbecue", verklaart merk- en retaildeskundige Paul Moers. "En in een reclame moet je wel in de roos prikken. Als je te veel op meerdere evenementen focust, mis je ook weer wat."
Spelen
In 2021 waren de Nederlandse reclamebestedingen volgens mediaregistratiebureau Adfact rond het EK ook al veel hoger dan rond de Spelen: zo'n 81 miljoen euro tegenover ongeveer 12 miljoen euro.
Ster verwacht rond het EK een vergelijkbare omzet als in 2021. Voor de Spelen, die eind juli beginnen, kunnen adverteerders zich de komende weken nog aanmelden. "Ook hier geldt dat de nabijheid in Parijs naar verwachting voor meer interesse zal zorgen. Die is doorgaans wel lager dan bij het EK", aldus de woordvoerster.
Meer uit Financieel
HAMBURG (ANP) - De trek in een kop koffie blijft komend jaar onder druk staan. De koffieverkoop daalde tijdens de coronapandemie en is in belangrijke markten in Europa en Noord-Amerika niet volledig hersteld, denkt 's werelds grootste koffiehandelaar.
1 uur geledenWOERDEN (ANP) - De vraag naar warmtepompen neemt in de laatste maanden van dit jaar sterk toe. Installateurs zagen de vraag toenemen met zo'n 50 procent sinds bekend werd dat de subsidie voor warmtepompen vanaf volgend jaar omlaag gaat. Dat bevestigt brancheorganisatie Techniek Nederland.
1 uur geledenZÜRICH (ANP/RTR) - De Zwitserse centrale bank heeft donderdag het rentetarief met een half procentpunt verlaagd. Dat is de grootste verlaging sinds januari 2015. De Swiss National Bank (SNB) wil met de lagere leenkosten de economie ondersteunen. Ook wil de centrale bank de verwachte renteverlagingen van andere centrale banken in de wereld voorblijven om de stijging van de Zwitserse frank te beperken.
1 uur geledenCAPELLE AAN DEN IJSSEL (ANP) - De meeste werkenden krijgen in 2025 een hoger nettoloon, meldt loonstrookverwerker ADP na berekeningen. Dat komt vooral doordat er volgend jaar een extra belastingschijf bij komt, waardoor veel mensen minder belasting zullen betalen dan nu. Sommige parttimers gaan er echter op achteruit.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO behoorde donderdag tot de dalers op de Amsterdamse beurs. De bank werd door de kenners van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs op de verkooplijst gezet en verloor 1,1 procent. De algehele stemming op de beursvloeren was verder terughoudend voorafgaand aan het rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB). Algemeen wordt verwacht dat de beleidsbepalers van de centrale bank in Frankfurt de rente in het eurogebied voor de vierde keer dit jaar gaan verlagen.
2 uur geledenSEOUL (ANP/BLOOMBERG) - Korean Air Lines kan de fusie met zijn kleinere concurrent Asiana Airlines voor 1,8 biljoen won (1,2 miljard euro) afronden. De deal hing nog af van goedkeuring door Amerikaanse mededingingsautoriteiten, maar justitie in de Verenigde Staten heeft geen bezwaren tegen de samenvoeging.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs wordt donderdag vooral uitgekeken naar het rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB). Algemeen wordt verwacht dat de beleidsbepalers van de centrale bank in Frankfurt de rente in het eurogebied voor de vierde keer dit jaar gaan verlagen. De ECB hoopt met de lagere leenkosten de consumentenbestedingen en bedrijfsinvesteringen aan te jagen en de economie te ondersteunen. Het belangrijkste rentetarief in de eurozone zal waarschijnlijk met een kwart procentpunt worden teruggeschroefd tot 3 procent.
3 uur geleden