Reclameruimte NPO rond EK voetbal zo goed als uitverkocht
HILVERSUM (ANP) - De reclameblokken op de publieke omroep rond het EK voetbal van komende zomer zijn al zo goed als uitverkocht. Dat meldt de Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameruimte voor de NPO verkoopt. "Een EK of WK is altijd een zeer interessant podium voor bedrijven. Maar door de nabijheid van het evenement in Duitsland was de inschatting dat die interesse alleen maar sterker zou zijn", laat een woordvoerster weten. Die verwachting is nog eens overtroffen.
Ster zegt dat er meerdere 'inhakers' zijn aangemeld die specifiek gericht zijn op het EK en ongetwijfeld vol staan met Oranjeverwijzingen. Los daarvan gebruiken bedrijven het toernooi ook om hun normale campagne meer onder de aandacht te brengen.
Ook deskundigen rekenen erop een flinke 'Oranjekoorts' terug te zien in de reclames van deze zomer. Na het vorige EK voetbal en de Olympische Spelen van drie jaar geleden tijdens coronatijd en het omstreden WK in Qatar in 2022, zijn het komende EK in Duitsland en de Spelen in Parijs vrij van enige beperkingen. "Het wordt daardoor zeker groter dan afgelopen jaren. De rem kan er volledig af", zegt directeur Michel van der Voort van tv-marketingorganisatie Screenforce.
Strategie
ING voerde bijvoorbeeld geen grote campagne rond het WK in Qatar, maar adverteert volop rond het op 14 juni beginnende EK. "Dat doen we onder andere door aanwezig te zijn in reclameblokken op tv, maar ook op kanalen zoals TikTok en Instagram", laat een woordvoerder van de hoofdsponsor van voetbalbond KNVB weten. ING richt zijn campagne alleen op het EK, niet op de Spelen.
Onder meer telecombedrijf KPN, biermerken Heineken en Grolsch en supermarktketens Lidl, Albert Heijn en Jumbo kiezen voor dezelfde strategie. "Voetbal is de nummer 1 sport. Dat kijk je veel meer met elkaar, met een feestje of een barbecue", verklaart merk- en retaildeskundige Paul Moers. "En in een reclame moet je wel in de roos prikken. Als je te veel op meerdere evenementen focust, mis je ook weer wat."
Spelen
In 2021 waren de Nederlandse reclamebestedingen volgens mediaregistratiebureau Adfact rond het EK ook al veel hoger dan rond de Spelen: zo'n 81 miljoen euro tegenover ongeveer 12 miljoen euro.
Ster verwacht rond het EK een vergelijkbare omzet als in 2021. Voor de Spelen, die eind juli beginnen, kunnen adverteerders zich de komende weken nog aanmelden. "Ook hier geldt dat de nabijheid in Parijs naar verwachting voor meer interesse zal zorgen. Die is doorgaans wel lager dan bij het EK", aldus de woordvoerster.
Meer uit Financieel
ROERMOND (ANP) - Funderingsspecialist Sif waarschuwt dat nieuwe windmolenprojecten moeilijk op gang komen. Door lastige marktomstandigheden worden projecten uitgesteld of geannuleerd. "De markt blijft uitdagend met een beperkt aantal nieuwe aanbestedingen, en het Verenigd Koninkrijk en Europese landen die moeite hebben om succesvolle grootschalige aanbestedingen te organiseren", zegt topman Fred van Beers van het in palen voor windmolens gespecialiseerde bedrijf vrijdag bij de kwartaalcijfers.
30 minuten geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De komst van de nieuwe game uit de populaire reeks Grand Theft Auto is opnieuw uitgesteld. Gamebedrijf Take-Two Interactive Software zegt dat Grand Theft Auto VI (GTA VI) in november volgend jaar zal verschijnen. Eigenlijk had het misdaadspel dit najaar moeten uitkomen, maar de release was al een keer verschoven naar mei 2026.
59 minuten geledenBEIJING (ANP/AFP/BLOOMBERG) - De Chinese export is in oktober onverwacht afgenomen. De uitvoer naar de Verenigde Staten daalde opnieuw door de hernieuwde handelsspanningen tussen de twee economische grootmachten in de weken voor de ontmoeting van de Chinese president Xi Jinping en zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump.
1 uur geledenBREDA (ANP) - De leverancier van chat- en betaaldiensten CM.com wijst het overnamebod van softwarebedrijf Bird af. Het bestuur van het Bredase bedrijf vindt de overnameprijs van 166 miljoen euro te laag. Ook vinden de directie en de raad van commissarissen van CM.com dat het overnamevoorstel te weinig "tastbare en materiële waarde op de lange termijn" biedt voor klanten, werknemers en aandeelhouders.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten hebben in september meer uitgegeven aan goederen en diensten dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale consumptie van huishoudens lag in die maand 0,8 procent hoger dan in september 2024. In augustus gaven consumenten 1,3 procent meer uit.
1 uur geledenAUSTIN (ANP) - Aandeelhouders van Tesla hebben de megabeloning voor topman Elon Musk goedgekeurd. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van de elektrische autofabrikant op het hoofdkantoor in Austin in de staat Texas stemde ruim 75 procent van de aanwezigen in met de beloning in aandelen met een waarde tot 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar. Het gaat waarschijnlijk om het grootste beloningsvoorstel voor een topbestuurder van een bedrijf ooit.
2 uur geledenGENÈVE (ANP/RTR) - De Zwitserse grondstoffenhandelaar Gunvor ziet ervan af om buitenlandse bezittingen van de Russische olieproducent Lukoil te kopen, nadat het Amerikaanse ministerie van Financiën zich op X tegen de deal had verzet.
2 uur geleden