Reclamebestedingen rond Olympische Spelen veel lager dan bij EK
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse reclamebestedingen rond de Olympische Spelen waren veel lager dan die bij het EK voetbal. Volgens mediaregistratiebureau Adfact werd vanaf de start van de Spelen in Tokio tot nu bijna 11,5 miljoen euro uitgegeven door adverteerders. In de aanloop naar en tijdens het EK werd 81,2 miljoen euro uitgegeven.
Het gaat om bestedingen aan reclames via televisie, radio, kranten, tijdschriften en buitenreclame zoals abri's. Adfact onderzocht de periode van de start van de Spelen tot nu, bijna aan het einde van de Paralympische Spelen. Er werd vooral geadverteerd op televisie, met ruim 7,8 miljoen euro. Automerk Toyota gaf met bijna 2,5 miljoen euro het meeste uit.
Volgens Adfact wordt het veel lagere bedrag verklaard door de scherpe regelgeving bij het adverteren rond de Olympische Spelen. Zo mogen persoonlijkheid, naam, afbeelding of sportprestatie van de topsporters tijdens de Spelen niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden, tenzij vooraf uitdrukkelijke toestemming is verleend door het IOC of NOC*NSF.
Officiële sponsors van de Olympische Spelen zijn de enige bedrijven die commercieel gebruik mogen maken van de olympische merken, zoals de olympische ringen en termen als TeamNL. De hoofdsponsors van de afgelopen zomerspelen waren Coca-Cola, Atos, Bridgestone, Dow, General Electric (GE), McDonald’s, Omega, Panasonic, Procter & Gamble (P&G), Samsung en Visa.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - De Belgische minister Vincent Van Peteghem (Begroting) of de Griekse minister van Financiën Kyriakos Pierrakakis wordt donderdag gekozen als nieuwe voorzitter van de Eurogroep. België is niet bereid in ruil voor het voorzitterschap akkoord te gaan met het gebruik van de bevroren Russische tegoeden, benadrukte Van Peteghem.
50 minuten geledenBURBANK (ANP) - Het entertainmentconcern Walt Disney gaat 1 miljard dollar investeren in het AI-bedrijf OpenAI, zo werd donderdag bekend. Hiermee mogen gebruikers via de AI-videodienst Sora-filmpjes maken met Disney's auteursrechtelijk beschermde personages.
55 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Oracle ging donderdag hard omlaag op de beurzen in New York. De grote producent van bedrijfssoftware kwam met tegenvallende resultaten over het afgelopen kwartaal. Oracle is een belangrijke speler met clouddiensten voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en doet ook omvangrijke investeringen in AI-infrastructuur. Het bedrijf gaf daarbij aan dat de jaarlijkse uitgaven aan AI met 15 miljard dollar zullen stijgen ten opzichte van eerdere verwachtingen.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Damen is eropuit om het strafproces dat speelt rond de scheepsbouwer "zo lang mogelijk te rekken". Dat zei de officier van justitie donderdag in de rechtbank in Zwolle in reactie op de onderzoekswensen van Damen, dat onder meer ruim honderd getuigen van over de hele wereld wil laten ondervragen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse betaaldienstverlener Mollie koopt zijn Britse branchegenoot GoCardless voor een bedrag van 1,1 miljard euro. Na de overname, die wordt afgehandeld in aandelen en contanten, ontstaat een fintechbedrijf dat samen zo'n 350.000 bedrijven als klant heeft.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU wil medicijnmakers die nieuwe soorten antibiotica ontwikkelen belonen. Daarvoor hebben vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de lidstaten een voorlopig akkoord bereikt, naar aanleiding van een voorstel van de Europese Commissie.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Time Magazine benoemt de "Architecten van AI" tot Personen van het Jaar. Het Amerikaanse tijdschrift koos Jensen Huang van Nvidia, Sam Altman van OpenAI en Elon Musk van xAI vanwege hun "baanbrekende werk" dat de toekomst van technologie en samenleving vormgeeft.
1 uur geleden