Reclamebestedingen rond Olympische Spelen veel lager dan bij EK
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse reclamebestedingen rond de Olympische Spelen waren veel lager dan die bij het EK voetbal. Volgens mediaregistratiebureau Adfact werd vanaf de start van de Spelen in Tokio tot nu bijna 11,5 miljoen euro uitgegeven door adverteerders. In de aanloop naar en tijdens het EK werd 81,2 miljoen euro uitgegeven.
Het gaat om bestedingen aan reclames via televisie, radio, kranten, tijdschriften en buitenreclame zoals abri's. Adfact onderzocht de periode van de start van de Spelen tot nu, bijna aan het einde van de Paralympische Spelen. Er werd vooral geadverteerd op televisie, met ruim 7,8 miljoen euro. Automerk Toyota gaf met bijna 2,5 miljoen euro het meeste uit.
Volgens Adfact wordt het veel lagere bedrag verklaard door de scherpe regelgeving bij het adverteren rond de Olympische Spelen. Zo mogen persoonlijkheid, naam, afbeelding of sportprestatie van de topsporters tijdens de Spelen niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden, tenzij vooraf uitdrukkelijke toestemming is verleend door het IOC of NOC*NSF.
Officiële sponsors van de Olympische Spelen zijn de enige bedrijven die commercieel gebruik mogen maken van de olympische merken, zoals de olympische ringen en termen als TeamNL. De hoofdsponsors van de afgelopen zomerspelen waren Coca-Cola, Atos, Bridgestone, Dow, General Electric (GE), McDonald’s, Omega, Panasonic, Procter & Gamble (P&G), Samsung en Visa.
Meer uit Financieel
LEIDEN (ANP) - Kweekvleesmaker Meatable wordt opgeheven. Volgens de Britse investeerder Agronomics, die miljoenen stak in de onderneming, heeft Meatable dit jaar te maken gehad met verschillende voorziene en onvoorziene risico's en onzekerheden. Daarbij was Meatable niet in staat voldoende financiering te verkrijgen van bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerders.
51 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van koper nadert de 12.000 dollar per ton, een nieuw recordniveau. De koperprijs is dit jaar bezig met een grote opmars, mede door zorgen over een krap aanbod en de verwachting van een verder stijgende vraag naar het industriële metaal dat onder meer belangrijk is voor de energietransitie, maar ook voor AI-datacenters.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Supermarkten stunten in aanloop naar kerst ruim drie keer zoveel met vlees als in een gemiddelde week, meldt stichting Wakker Dier. De organisatie spitte de kerstfolders door van de tien grootste supermarktketens. Als het aan die bedrijven ligt, wordt dit jaar weer vooral veel gegourmet tijdens de feestdagen. Gourmetvlees komt veel voor in de folders en is goed voor bijna een kwart van alle vleesaanbiedingen, stelt de stichting die opkomt voor het dierenwelzijn in de veehouderij.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De investeringen van bedrijven in Nederland zijn in oktober licht gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalden de investeringen met 0,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. In september was nog sprake van een stijging met 2,7 procent na twee maanden van krimp.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is de grootste exporteur van kerstartikelen in de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat heeft becijferd dat onze export van onder meer kerstballen en andere versiering vorig jaar goed was voor 40 procent van het Europese totaal.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in november met gemiddeld 6,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. In oktober ging het nog om een prijstoename van gemiddeld 6,6 procent.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
3 uur geleden