Reclamebestedingen rond Olympische Spelen veel lager dan bij EK
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse reclamebestedingen rond de Olympische Spelen waren veel lager dan die bij het EK voetbal. Volgens mediaregistratiebureau Adfact werd vanaf de start van de Spelen in Tokio tot nu bijna 11,5 miljoen euro uitgegeven door adverteerders. In de aanloop naar en tijdens het EK werd 81,2 miljoen euro uitgegeven.
Het gaat om bestedingen aan reclames via televisie, radio, kranten, tijdschriften en buitenreclame zoals abri's. Adfact onderzocht de periode van de start van de Spelen tot nu, bijna aan het einde van de Paralympische Spelen. Er werd vooral geadverteerd op televisie, met ruim 7,8 miljoen euro. Automerk Toyota gaf met bijna 2,5 miljoen euro het meeste uit.
Volgens Adfact wordt het veel lagere bedrag verklaard door de scherpe regelgeving bij het adverteren rond de Olympische Spelen. Zo mogen persoonlijkheid, naam, afbeelding of sportprestatie van de topsporters tijdens de Spelen niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden, tenzij vooraf uitdrukkelijke toestemming is verleend door het IOC of NOC*NSF.
Officiële sponsors van de Olympische Spelen zijn de enige bedrijven die commercieel gebruik mogen maken van de olympische merken, zoals de olympische ringen en termen als TeamNL. De hoofdsponsors van de afgelopen zomerspelen waren Coca-Cola, Atos, Bridgestone, Dow, General Electric (GE), McDonald’s, Omega, Panasonic, Procter & Gamble (P&G), Samsung en Visa.
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - Het is weer mogelijk voor vliegtuigen om te landen op Eindhoven Airport. Dat meldt de luchthaven op X. Vrijdagochtend had de luchthaven nog dusdanig veel last van mist dat er tijdelijk geen toestellen konden landen. Inmiddels is het weer verbeterd.
1 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Netflix koopt de tv- en filmstudio's en het streamingplatform van Warner Bros. Discovery. Daarmee krijgt 's werelds populairste streamingdienst voor films en series ook veel klassieke en populaire films in handen, zoals de reeks Harry Potter-films en Citizen Kane. Ook lijft Netflix zijn streamingrivaal HBO Max in. Bij de deal in contanten en aandelen wordt heel Warner Bros. Discovery gewaardeerd op 82,7 miljard dollar, hebben de bedrijven bekendgemaakt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel ziet af van een mogelijke boete voor socialmediabedrijf TikTok omdat het Chinese bedrijf toezeggingen heeft gedaan voor het transparanter maken van zijn database van advertenties. Dat meldt de Europese Commissie vrijdag.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Huishoudens die zijn aangesloten op het warmtenet met een laag verbruik gaan mogelijk volgend jaar meer betalen voor de levering van warmte. Dat volgt uit de maximale warmtetarieven die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekendmaakte voor energieleveranciers.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP) - De Europese Commissie heeft socialemediaplatform X een boete opgelegd van 120 miljoen euro voor het overtreden van Europese digitale regels, onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.
2 uur geledenROME (ANP/RTR) - De wereldwijde voedselprijzen zijn in november voor de derde maand op rij gedaald. Alle belangrijke basisvoedingsmiddelen, met uitzondering van granen, lieten vorige maand een daling zien, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). De daling kwam voornamelijk door ruime voorraden.
2 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - De economie van de eurozone is in het derde kwartaal van dit jaar iets sterker gegroeid dan eerder gemeld. Volgens een nieuwe raming van het Europese statistiekbureau Eurostat bedroeg de groei 0,3 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. Bij een eerdere schatting werd nog een groei van 0,2 procent op kwartaalbasis gemeld.
3 uur geleden