Reclame Shell en Staatsbosbeheer wint 'vieze' prijs Greenpeace
AMSTERDAM (ANP) - De reclame van Shell en Staatsbosbeheer, met de slogan 'Samen planten we bomen', heeft de Vieze Verkiezing van Greenpeace gewonnen. Meer dan 22.000 mensen brachten hun stem uit op een reclame die volgens hen de brutaalste fossiele reclame van het jaar was. Shell, Staatsbosbeheer en PR-bureau Edelman kregen bijna 30 procent van de stemmen.
Campagneleider Diederick van den Ende van Greenpeace reageert dat de reclame een "perfect voorbeeld is van een fossiel bedrijf dat door sponsoring zichzelf een groen imago wil aanmeten". "Shell hoort bij de top 10 van de grootste vervuilers ter wereld, maar claimt door deze samenwerking het beste met de aarde voor te hebben door bomen te planten. Deze samenwerking is een marketingtruc, absoluut geen oplossing voor het probleem", aldus Van den Ende.
Staatsbosbeheer laat weten nog steeds achter de samenwerking met Shell te staan. "Door de sponsoring van Shell kunnen we in Nederlandse gebieden getroffen door essentaksterfte in zo'n tien jaar tijd ongeveer 5 miljoen bomen bij planten. Zonder deze samenwerking was dat niet gelukt, aangezien we hier geen geld voor kregen vanuit de overheid", vertelt de woordvoerder.
Herbebossing
Shell reageert dat kritiek krijgen onvermijdelijk is voor een groot bedrijf. "Maar wie is er nou tegen het planten van bomen?", aldus de woordvoerder. "Herbebossing is een belangrijk onderdeel bij het tegengaan van klimaatverandering. Investeren in de natuur is onderdeel van onze strategie om een bedrijf te worden met netto nul uitstoot."
De stembus van Greenpeace sloot maandag om 12.00 uur. Met de wedstrijd wil Greenpeace een einde aan fossiele reclames. Zo hebben al zes gemeentes, waaronder Amsterdam en Den Haag, in Nederland moties aangenomen om fossiele reclames uit het straatbeeld te weren. In bijvoorbeeld Rotterdam en Haarlemmermeer redden deze moties het niet in de gemeenteraad.
Volgens de sponsoring
Voor de bekendmaking van de uitslag van de Vieze Verkiezing is Greenpeace dinsdag eerst naar Staatsbosbeheer gegaan. Daar heeft de milieuorganisatie een boom geplant en vervolgens met milieuvriendelijke olie overgoten. "Geheel volgens de sponsoring met Shell", aldus Greenpeace.
De milieuorganisatie gaat dinsdagmiddag langs bij PR-bureau Edelman, naar eigen zeggen omdat de reclamebureaus ook een grote verantwoordelijkheid hebben in de klimaatcrisis "door het normaliseren van fossiele reclames". Bij Shell sluit Greenpeace aan het einde van de dag af, waar de oliemaatschappij gefeliciteerd wordt met de winst van de Vieze Verkiezing.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Renze Klamer stopt als presentator van het programma RTL Tonight. Dat maakte de zender vrijdag bekend. Volgens RTL gaat het om een gezamenlijke beslissing.
3 uur geledenZEERIJP (ANP) - Het aantal schademeldingen bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) na de aardbeving bij Zeerijp is opgelopen naar 3346, meldt de organisatie vrijdag. Deze update over het aantal schademeldingen is de laatste in een reeks. De aardbeving met een kracht van 3.4 vond vorige week plaats in de nacht van donderdag op vrijdag.
6 uur geledenHILVERSUM (ANP) - De passagiers die in een trein zaten die vrijdagmiddag bij Hilversum werd stilgezet vanwege "een verdachte situatie", hebben het voertuig inmiddels verlaten. Dat meldt de politie. Er zijn drie mensen aangehouden.
6 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Er is een "verdachte situatie" in een trein op het traject Amersfoort-Amsterdam, meldt de politie. De trein staat momenteel stil voor station Hilversum, in de buurt van station Hilversum Sportpark, aldus een NS-woordvoerder. De politie meldt dat het treinverkeer in beide richtingen gestremd is.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinetsplan om de NPO meer tijd te laten inruimen voor reclame, moet jaarlijks ongeveer 12 miljoen euro opleveren. De ministerraad is vrijdag akkoord gegaan met dit plan van demissionair minister Gouke Moes (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, BBB), waar media donderdag al over berichtten.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volkszanger René Karst is op 59-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn management via Instagram bekendgemaakt. Karst scoorde grote hits met nummers als Atje Voor De Sfeer en Liever Te Dik In De Kist.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is gebaat bij een "gretig" kabinet dat voortvarend aan de slag wil met klimaatbeleid. Met die boodschap is voorzitter Kees Vendrik van het Nationaal Klimaat Platform aangeschoven bij informateur Sybrand Buma en de onderhandelaars over een nieuw kabinet namens D66 en CDA.
11 uur geleden