Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
DETROIT (ANP/RTR) - Het Amerikaanse autoconcern Ford Motor trekt zich grotendeels terug uit de productie van grote elektrische voertuigen. Het bedrijf moet een afschrijving doen van 19,5 miljard dollar (16,7 miljard euro) om de activiteiten te beëindigen, verspreid over meerdere jaren. Ford zet nu sterk in op benzine- en hybrideauto's en verwacht op termijn duizenden mensen aan te nemen.
7 uur geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenmarkten leverden maandag hun openingswinsten al snel weer in en sloten lager. Technologieaandelen stonden, net als vorige week, onder druk door zorgen over hoge waarderingen in de AI-sector die opnieuw de kop opstaken.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam krijgt naar verwachting woensdag het laatste woord over het ingrijpen bij FNV. De vakbond kreeg eerder tot 17 december de tijd om met een definitief hervormingsplan te komen na de ontstane bestuurscrisis. Ook na een vergadering van het Ledenparlement van FNV over de kwestie maandagavond lijkt er nog geen oplossing.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PME, het pensioenfonds voor de metaal- en technologische industrie, heeft een jarenlange samenwerking met de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock beëindigd. De vermogensbeheerder zou zich niet genoeg inspannen op het gebied van onder meer klimaat en duurzaamheid.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex van Amsterdam, herstelde maandag gedeeltelijk van de verliezen van afgelopen vrijdag. Nieuwkomer The Magnum Ice Cream Company was de sterkste stijger bij de hoofdfondsen en won 6,6 procent. Ook de dataleveranciers Wolters Kluwer en RELX, die dit jaar flink in waarde zijn gedaald, waren gewild. Ze werden respectievelijk 3,4 en 2,3 procent meer waard.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijzen voor eieren en kippenvlees in supermarkten zullen de komende jaren waarschijnlijk niet meer zo hard stijgen door de vogelgriep als nu. Dit verwacht econoom pluimveehouderij Nico Bondt van Wageningen University & Research (WUR). Hij denkt dat de vogelgriep wel blijft zorgen voor een krap aanbod.
12 uur geledenNEW YORK (ANP) - iRobot ging maandag hard onderuit op de beurzen in New York. De robotstofzuigermaker, bekend van de Roomba-stofzuigers, heeft faillissement aangevraagd in de Verenigde Staten. Het faillissement volgt op jaren van tegenvallende resultaten van iRobot dat sinds het hoogtepunt tijdens de coronapandemie de verkopen sterk zag dalen. Het aandeel kelderde liefst 69 procent in waarde.
14 uur geleden