Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met rode cijfers gesloten, waarbij vooral flinke koersverliezen waren te zien in de chipsector. Ook softwareconcern Oracle stond bij de dalers op Wall Street na een bericht over het afketsen van een deal voor de financiering van een groot datacenter van het bedrijf.
5 uur geledenJERUZALEM (ANP/RTR) - Israël heeft woensdag goedkeuring gegeven voor een grote aardgasdeal met Egypte. Dat zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Het gaat volgens Netanyahu om een deal ter waarde van bijna 35 miljard dollar waarbij de komende jaren gas aan Egypte wordt geleverd uit het grote gasveld Leviathan voor de kust van Israël.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse aandelenbeurs is woensdag met verlies gesloten. De chipbedrijven waren de grootste dalers bij de hoofdfondsen op het Damrak. Shell stond juist bij de winnaars, geholpen door de hogere olieprijzen.
9 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Naar verwachting komen duizenden boeren donderdag naar Brussel om te demonstreren tijdens de EU-top. De EU-leiders zullen onder meer de meerjarenbegroting (2028-2034) bespreken, waarin ook het landbouwbudget staat. De landbouwsector is niet tevreden met het huidige voorstel voor het landbouwbudget.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vuurwerkverkopers hebben de afgelopen weken al goede zaken gedaan. Als dit enigszins doorzet, kan het zomaar zijn dat de branche "richting de 20 procent" meer gaat verkopen dan vorig jaar. Dat is de inschatting van belangenorganisatie Pyrotechniek Nederland. De voorzitter houdt wel een slag om de arm. "Allerlei factoren spelen daarin mee, zoals het weer en de situatie in de wereld", zegt voorzitter Leo Groeneveld.
11 uur geledenALMERE (ANP) - Chiptoeleverancier ASMI investeert in een uitbreiding van zijn activiteiten in Almere, waar het hoofdkantoor van het bedrijf staat. Volgens ASMI zal de uitbreiding in Nederland de toekomstige groei van de onderneming ondersteunen.
12 uur geledenNEW YORK (ANP) - Aandelen van softwareconcern Oracle zijn woensdag in waarde gedaald op de beurs in New York. Volgens zakenkrant Financial Times trekt een samenwerkingspartner zich terug uit de financiering van de bouw van een groot datacenter in Michigan voor Oracle. Eerder namen bij beleggers de zorgen al toe over de hoge kosten die Oracle maakt voor zijn groeiambities op het gebied van kunstmatige intelligentie.
12 uur geleden