
Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met winst geopend, waarmee wat herstel werd getoond van de forse verliesbeurt een dag eerder. Toen stond het sentiment onder beleggers op Wall Street zwaar onder druk door een nieuwe aanval van president Donald Trump op de voorzitter van de Federal Reserve, Jerome Powell.
11 minuten geledenJAIPUR (ANP/DPA) - "De toekomst van de 21e eeuw zal worden bepaald door de relatie tussen de Verenigde Staten en India." Dat heeft vicepresident van de VS J.D. Vance dinsdag gezegd tijdens zijn bezoek aan India. De VS kunnen het land bijvoorbeeld voorzien van goedkope en betrouwbare energie en defensie-uitrusting, zei hij.
23 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandeelhoudersvergadering van ING is hervat na een onderbreking van ongeveer twintig minuten. De vergadering werd dinsdagmiddag tijdelijk stilgelegd omdat klimaatactivisten van Extinction Rebellion herhaaldelijk toeters en fluitjes lieten afgaan. Ook na het hervatten van de bijeenkomst gingen er nog fluitjes af en werden leuzen geschreeuwd, maar toen negeerde ING-topman Steven van Rijswijk het lawaai en ging gewoon door met zijn presentatie.
37 minuten geledenWASHINGTON (ANP) - De handelsoorlog van Donald Trump drukt flink op de wereldwijde economische groei. Dit voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat ook voor Nederland somberder is geworden over de groeivooruitzichten. De VN-organisatie voor financiële stabiliteit spreekt van een "nieuw tijdperk" voor het mondiale economische systeem. Toch stevent de wereld niet af op een recessie. Ook blijft de toename van de inflatie naar verwachting beperkt.
47 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Amerikaanse muzieklabel Def Jam Recordings krijgt een Nederlandse tak, Def Jam Recordings Amsterdam. Dat maakt het label dinsdag bekend. De officiële aftrap van het label is op vrijdag 25 april. Het brengt dan samen met artiest en voetballer Noano (Noa Lang) zijn nieuwe single 'Matcha Coco' uit met rapper Jonna Fraser.
50 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandeelhoudersvergadering van ING is dinsdagmiddag stilgelegd, omdat klimaatactivisten van Extinction Rebellion herhaaldelijk toeters lieten afgaan. De activisten schreeuwden "bullshit-alarm", omdat de bank zou liegen en de cijfers van de bank niet zouden kloppen.
1 uur geledenPAPENDRECHT (ANP) - Medewerkers van vliegtuigonderdelenmaker Fokker in Papendrecht leggen woensdag 24 uur het werk neer, hebben CNV en FNV aangekondigd. De vakbonden zijn het niet eens met het nieuwe sociaal plan bij een reorganisatie, waarbij volgens CNV ongeveer veertig arbeidsplaatsen verloren gaan.
1 uur geleden