Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.

Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.

Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.

Veel meer klachten

Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.

Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.

McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.

Meer uit Financieel

Beurzen New York sluiten overwegend hoger, tech blijft achter

NEW YORK (ANP) - De beurzen in New York zijn woensdag met een gemengd beeld gesloten. De meeste aandelen sloten hoger, maar techbedrijven stonden enigszins onder druk. Beleggers waren in afwachting van een definitieve deal in het Amerikaanse Congres die waarschijnlijk een einde maakt aan de sluiting van de federale overheid.

1 uur geleden
Triodos wint Nederlandse rechtszaak rond certificatenkwestie

UTRECHT (ANP) - De rechtbank in Utrecht heeft de bank Triodos gelijk gegeven in een rechtszaak die een stichting namens ontevreden certificaathouders had aangespannen. De Stichting Triodos Tragedie eiste een schadevergoeding voor de verliezen die de bezitters van de alternatieve aandelen hebben geleden.

2 uur geleden
Belgisch onderzoek naar overname van Pukkelpop door Live Nation

BRUSSEL (ANP) - De Belgische Mededingingsautoriteit is een onderzoek begonnen naar de overname van het muziekfestival Pukkelpop in Hasselt door het Amerikaanse entertainmentbedrijf Live Nation. Het onderzoek richt zich vooral op de mogelijke gevolgen van de overname van Pukkelpop voor de concurrentie tussen festivalorganisatoren in België.

4 uur geleden
Noors melkbedrijf stopt met 'Nederlands' middel tegen methaan

OSLO (ANP/AFP) - De grootste inkoper van melk in Noorwegen stopt voorlopig met het gebruik van het middel Bovaer, dat de methaanuitstoot van koeien verlaagt. Norske Melkeravare doet dit uit voorzorg na klachten uit Denemarken over het supplement. Volgens het bedrijf zijn er echter geen aanwijzingen dat het middel van het Nederlands-Zwitserse dsm-firmenich schadelijk is.

6 uur geleden
ABN AMRO winnaar op Damrak na overname NIBC

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO mocht zich woensdag de winnaar noemen bij de hoofdfondsen in Amsterdam. Het bankconcern kondigde aan zijn kleinere branchegenoot NIBC Bank over te nemen voor ongeveer 960 miljoen euro. Ook kwam ABN AMRO met cijfers. Beleggers zetten het aandeel 2,7 procent hoger.

6 uur geleden
Fed-kopstuk Raphael Bostic kondigt vertrek aan

ATLANTA (ANP/BLOOMBERG) - Een kopstuk binnen de Amerikaanse Federal Reserve heeft aangekondigd eind februari op te stappen. Raphael Bostic, president van de regionale Fed in Atlanta, legt aan het einde van zijn huidige termijn zijn functie neer.

7 uur geleden
Chipmaker AMD stijgt op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Advanced Micro Devices (AMD) behoorde woensdag tot de winnaars op de beurzen in New York. De chipproducent liet tijdens een investeerdersdag weten de komende jaren flink te blijven groeien dankzij de sterke vraag naar zijn datacenterproducten. Topvrouw Lisa Su rekent op een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld ruim 35 procent in de komende drie tot vijf jaar en een verdrievoudiging van de winst. Het aandeel steeg ruim 7 procent.

8 uur geleden