
Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering focust bij de eerste onderhandelingen over handelsakkoorden over importheffingen op ongeveer twintig handelspartners. De Verenigde Staten hebben een lijst van deze partners opgesteld. Dit zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York lieten vrijdag weinig beweging zien. Beleggers deden het rustig aan in aanloop naar de handelsgesprekken tussen de Verenigde Staten en China over hun importheffingen op elkaars goederen.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump zal de importheffing op Chinese goederen niet eenzijdig verlagen. Dit heeft Witte Huis-woordvoerster Karoline Leavitt gezegd.
2 uur geledenOAKLAND (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Google heeft ingestemd met het schikken van een rechtszaak in de Verenigde Staten over beschuldigingen van discriminatie. Zo'n 4000 werknemers van het techconcern krijgen met de voorgestelde deal 50 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 44,4 miljoen euro.
4 uur geledenGENÈVE (ANP/RTR) - Zwitserland en de Verenigde Staten zijn overeengekomen hun handelsgesprekken te versnellen en zijn vastbesloten snel tot een akkoord te komen. Dat heeft de Zwitserse bondspresident Karin Keller-Sutter vrijdag gezegd, zonder een specifiek tijdspad te noemen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index is vrijdag iets hoger geëindigd, nadat de hoofdgraadmeter op het Damrak donderdag voor het eerst sinds begin april weer boven de 900 punten uitkwam. Beleggers hebben hoop geput uit de handelsovereenkomst die de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk donderdag bekendmaakten. President Donald Trump zei dat "meerdere deals" zullen volgen.
5 uur geledenVELSEN (ANP) - Vakbond FNV overlegt maandag met het personeel van Tata Steel over een mogelijke staking op het hoogovencomplex bij IJmuiden. Omdat de directie van het staalconcern blijft vasthouden aan het schrappen van 1600 arbeidsplaatsen, bereiden de werknemers en bonden zich voor op acties.
7 uur geleden