Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - In vrijwel alle Pathé-bioscopen kunnen mensen binnenkort statiegeldflesjes inleveren en statiegeld terugkrijgen. Verpact, de stichting die namens onder meer supermarkten verantwoordelijk is voor de inzameling van plastic flesjes, deed al een proef in drie bioscopen. De organisatie heeft nu met Pathé afgesproken ook inzamelmachines te plaatsen in andere vestigingen.
53 minuten geledenBEIJING (ANP/AFP/BLOOMBERG) - De Chinese economische activiteit is in november verder afgezwakt na een zwak begin van het laatste kwartaal van dit jaar. De detailhandelsverkopen in China groeiden afgelopen maand in het zwakste tempo sinds de coronapandemie, terwijl de investeringen verder afnamen. Ook de groei van de industriële productie viel verder terug.
54 minuten geledenBEDFORD (ANP/BLOOMBERG) - Robotstofzuigermaker iRobot heeft faillissement aangevraagd in de Verenigde Staten. Het bedrijf, bekend van de Roomba-stofzuigers, wil via een reorganisatie onder toezicht van de rechter doorgaan, maar komt daarbij in handen van zijn belangrijkste leverancier en geldschieter uit China.
2 uur geledenBEDFORD (ANP) - Robotstofzuigermaker iRobot heeft faillissement aangevraagd in de Verenigde Staten. Het bedrijf, bekend van de Roomba-stofzuigers, wil via een reorganisatie onder toezicht van de rechter doorgaan, maar komt daarbij in handen van zijn belangrijkste leverancier en geldschieter uit China.
5 uur geledenMÜNCHEN (ANP/DPA) - De Duitse truck- en bussenfabrikant MAN heeft de grootste opdracht voor bussen ooit ontvangen van spoorbedrijf Deutsche Bahn. MAN gaat de komende jaren meer dan 3000 bussen leveren aan Deutsche Bahn voor regionaal en stadsvervoer. Daarmee is een bedrag gemoeid van ruim 1 miljard euro.
1 dag geledenAMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De van oorsprong Italiaanse investeerder Exor heeft een bod afgewezen op zijn meerderheidsbelang in Juventus. Het in El Salvador gevestigde cryptobedrijf Tether Holdings wilde de Italiaanse voetbalclub overnemen van het investeringsbedrijf van de zakenfamilie Agnelli.
1 dag geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse luchtmacht heeft de geschatte leveringsdatum voor de eerste van twee nieuwe Air Force One-vliegtuigen met een jaar uitgesteld tot medio 2028. Daarmee wordt het voor vliegtuigbouwer Boeing nog lastiger om te voldoen aan de eis van president Donald Trump, die voor het aflopen van zijn termijn in het nieuwe toestel wil vliegen.
1 dag geleden