Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Chipbedrijven hoorden woensdag tot de meest in het oog springende verliezers op de beurs in Amsterdam na nieuwe Amerikaanse dreigementen van importheffingen op Chinese chips. De VS dreigen in de loop van 2027 zo'n heffing aan China op te leggen, meldde het Amerikaanse handelsagentschap USTR dinsdag na onderzoek naar het beleid van China voor zijn chipindustrie. China hekelde die dreigementen woensdag en verklaarde maatregelen te zullen nemen als de VS doorgaat met zijn acties.
5 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Britse olieconcern BP heeft een koper gevonden voor zijn motoroliemerk Castrol. De Amerikaanse investeerder Stonepeak Partners neemt een meerderheidsbelang van 65 procent in het smeermiddelenbedrijf over voor 6 miljard dollar, maakte BP bekend.
22 minuten geledenBEIJING (ANP/RTR) - China heeft woensdag laten weten dat het tegen het "willekeurig gebruik van tarieven" en de "onredelijke onderdrukking" van Chinese industrieën door de Verenigde Staten is. Met die opmerking reageerden de autoriteiten in Beijing op vragen van journalisten over Amerikaanse plannen om tarieven op Chinese chipimporten in te voeren.
23 minuten geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - Goud heeft woensdag voor het eerst een prijs van 4500 dollar per troy ounce (31,1 gram) bereikt. De goudprijs wordt de laatste tijd gestuwd door oplopende spanningen rond Venezuela en speculatie over verdere renteverlagingen in de Verenigde Staten volgend jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De uitgaven van de Nederlandse overheid waren in de eerste drie kwartalen van dit jaar 11 miljard euro hoger dan de inkomsten. Het overheidstekort is daarmee 9 miljard euro groter dan over dezelfde periode van 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers over de overheidsfinanciën.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In bijna de helft van alle supermarkten kun je op eerste kerstdag boodschappen doen. Op tweede kerstdag kunnen mensen die nog een snelle boodschap willen halen zelfs bij ongeveer 90 procent van de supermarkten terecht. Dat is vergelijkbaar met eerdere jaren, blijkt uit gegevens die het ANP heeft ontvangen van Openingstijden.nl.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse economie is in het derde kwartaal van dit jaar met 0,5 procent gegroeid ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een nieuwe raming, die iets hoger ligt dan de voorlopige schatting. Bij de eerste berekening die op 30 oktober werd gemeld, kwam de groei uit op 0,4 procent.
2 uur geleden