Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De van oorsprong Italiaanse investeerder Exor heeft een bod afgewezen op zijn meerderheidsbelang in Juventus. Het in El Salvador gevestigde cryptobedrijf Tether Holdings wilde de Italiaanse voetbalclub overnemen van het investeringsbedrijf van de zakenfamilie Agnelli.
14 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse luchtmacht heeft de geschatte leveringsdatum voor de eerste van twee nieuwe Air Force One-vliegtuigen met een jaar uitgesteld tot medio 2028. Daarmee wordt het voor vliegtuigbouwer Boeing nog lastiger om te voldoen aan de eis van president Donald Trump, die voor het aflopen van zijn termijn in het nieuwe toestel wil vliegen.
18 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor visserij hebben een akkoord gesloten over de visquota voor volgend jaar. In de deal is afgesproken hoeveel vissers in EU-lidstaten mogen vangen in Europese zeeën, zoals de Noordzee, de Atlantische Oceaan en de Zwarte Zee.
20 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Donald Trump zegt dat hij neigt naar voormalig Fed-bestuurder Kevin Warsh of economisch adviseur van het Witte Huis Kevin Hassett als volgende voorzitter van de Federal Reserve. Dat schrijft zakenkrant The Wall Street Journal na een interview met de Amerikaanse president. Trump zei ook dat de volgende baas van de Amerikaanse centrale bank met hem zou moeten overleggen over de rentetarieven.
21 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met verliezen gesloten. Chipproducent Broadcom ging flink onderuit na kwartaalcijfers die slecht werden ontvangen door beleggers op Wall Street. Softwareconcern Oracle stond eveneens bij de verliezers na de koersval een dag eerder door tegenvallende resultaten.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De bekende zakenman John Fentener van Vlissingen is donderdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn investeringsmaatschappij BORON, die een condoleancepagina heeft geopend.
1 dag geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag met rode cijfers het weekend ingegaan. De chipfondsen stonden bij de grootste dalers in de hoofdindex op het Damrak na tegenvallende cijfers van het Amerikaanse softwareconcern Oracle en chipproducent Broadcom.
1 dag geleden