Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet
AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.
Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.
Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.
Veel meer klachten
Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.
Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.
McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP) - De markt voor dure bourgognes, bordeaux en andere topwijnen stevent af op het derde jaar op rij met verliezen. Dat komt doordat de importheffingen van de regering-Trump Amerikaanse kopers afschrikten en beleggers hun geld liever steken in andere beleggingen, zoals aandelen en goud.
10 uur geledenFRANKFURT (ANP/DPA) - Duitsers zullen naar verwachting tot minstens halverwege 2026 zien dat hun spaargeld in waarde daalt, omdat de inflatie hoger ligt dan de spaarrente. In Nederland speelt hetzelfde probleem.
12 uur geledenWASHINGTON (ANP) - China beperkt nog steeds de levering van zeldzame aardmetalen die de Verenigde Staten nodig hebben om onder meer eigen magneten te maken. Dit gebeurt zelfs nadat president Donald Trump in oktober een deal sloot met Beijing om de beperkingen op de leveringen op te heffen, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.
13 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China hoopt dat Amerikaanse bedrijven bij de TikTok-deal de Chinese regels naleven en naar evenwichtige oplossingen streven. "We hopen dat de Amerikaanse kant samenwerkt met China, zijn afspraken nakomt en een eerlijk en open klimaat biedt voor Chinese bedrijven in de Verenigde Staten", zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.
15 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse Groenen willen dat consumenten supermarktprijzen van levensmiddelen kunnen vergelijken via een app. Hiervoor worden grote retailers verplicht prijzen in realtime door te geven, zei fractievoorzitter Katharina Dröge.
17 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met winst gesloten, waarbij werd voortgeborduurd op de plussen van een dag eerder. De brede S&P 500 en Dow-Jonesindex gingen daarbij naar nieuwe recordniveaus. Op Wall Street werd een halve dag gehandeld in aanloop naar kerstavond. Op eerste kerstdag blijven de Amerikaanse beurzen dicht, maar op tweede kerstdag wordt wel gehandeld. De volumes zullen dan waarschijnlijk veel lager liggen dan normaal omdat veel handelaren vrij hebben.
1 dag geledenJERUZALEM (ANP/AFP) - Israël gaat de komende tien jaar een bedrag van 110 miljard dollar investeren in de ontwikkeling van zijn eigen wapenindustrie. Dat heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu woensdag gezegd.
1 dag geleden