Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.

Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.

Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.

Veel meer klachten

Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.

Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.

McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.

Meer uit Financieel

AEX-index verder omhoog na renteverlaging in VS

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index ging donderdag verder omhoog, na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers verwerkten het besluit van de Federal Reserve om de rente in de Verenigde Staten conform verwachting met een kwart procentpunt te verlagen. Met de lagere leenkosten wil de centrale bank vooral de werkgelegenheid stimuleren, na de recente zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt.

54 minuten geleden
Zwitserse export naar VS fors omlaag door hoge importheffingen

ZÜRICH (ANP/BLOOMBERG) - De export van Zwitserse producten naar de Verenigde Staten is in augustus fors gedaald door de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die vorige maand van kracht werden. Trump heeft Zwitserland een heffing van 39 procent opgelegd, het hoogste tarief van de VS voor een ontwikkeld land.

1 uur geleden
Roche neemt biofarmaceut over om concurrentie in obesitasmiddelen

BASEL (ANP/BLOOMBERG) - Het Zwitserse farmacieconcern Roche wil biofarmaceut 89bio overnemen voor 3,5 miljard dollar, ongeveer 3 miljard euro. Daarmee wil Roche zijn achterstand in middelen tegen obesitas op het Deense Novo Nordisk en het Amerikaanse Eli Lilly inhalen, de bedrijven achter populaire middelen als Ozempic en Zepbound.

1 uur geleden
Aandeel buitenlanders op koopwoningmarkt in vijf jaar verdubbeld

UTRECHT (ANP) - Het aandeel internationale kopers op de Nederlandse huizenmarkt is in de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Zij kopen nu vaker een woning dan dat zij huren, vanwege de hoge huren en het krappe aanbod. Dit meldt dochteronderneming brainbay van makelaarsvereniging NVM gespecialiseerd in vastgoeddata.

1 uur geleden
Werkloosheid loopt licht op tot 3,9 procent

DEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in augustus licht gestegen ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,9 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. In juli was dat 3,8 procent. Gemiddeld nam het aantal werklozen in de afgelopen drie maanden met 5000 per maand toe.

3 uur geleden
Gemengd beeld op Wall Street na rentebesluit Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York hebben gemengd gereageerd op het rentebesluit van de Federal Reserve. Die verlaagde de leenkosten zoals verwacht met een kwart procentpunt en liet doorschemeren dat er dit jaar nog twee renteverlagingen aankomen. Volgens de Fed zijn de risico's op een afzwakkende arbeidsmarkt groter geworden.

11 uur geleden
Fed blijft zich inzetten voor onafhankelijkheid, zegt voorzitter

WASHINGTON (ANP) - De Federal Reserve blijft zich volledig inzetten voor het behoud van zijn onafhankelijkheid. Dat zei Fed-voorzitter Jerome Powell in een persconferentie over het rentebesluit van de Amerikaanse koepel van centrale banken.

12 uur geleden