Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

Reclame met SpongeBob op Big Mac-doosje mag niet

AMSTERDAM (ANP) - McDonald's is aangesproken door de Reclame Code Commissie wegens onlinereclames met kinderidolen als SpongeBob en DC-superhelden. Hiermee zou de fastfoodketen zijn boekje te buiten zijn gegaan en de code hebben overtreden. McDonald's wordt bevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor kinderen.

Zo stond er op Instagram een afbeelding van een Big Mac-verpakking met bovenop het doosje een speelfiguur van SpongeBob. Die was door een franchisenemer in Amsterdam online gezet. Daarnaast stond er op de website van McDonald's zelf een plaatje van DC-superhelden op de voorkant van een Happy Meal.

Hierover had Foodwatch klachten ingediend. Daarbij benadrukte die consumentenorganisatie dat ooit is afgesproken dat voedingsbedrijven als McDonald's dergelijke idolen voor jongere kinderen helemaal niet mogen gebruiken voor hun reclames. Foodwatch vindt het een goede zaak dat de commissie dit in haar uitspraak heeft bevestigd.

Veel meer klachten

Maar eigenlijk had het team van de waakhond nog veel meer klachten over reclame-uitingen van McDonald's. Daar waar de keten volgens Foodwatch de grens opzoekt, zoals bij het verloten van cadeautjes voor Instagrammers of YouTube-advertenties bij onder kinderen populaire influencers, ging de commissie niet mee in de bezwaren van de organisatie.

Dat laatste betreurt campagneleider Elif Stepman van Foodwatch. "Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s. Oók influencers die razendpopulair zijn bij kinderen. Door het grijs gebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen." Stepman vindt daarom dat de zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie faalt en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de zogeheten Schijf van Vijf vallen.

McDonald's laat weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak van de commissie. De keten kan zich naar eigen zeggen vinden in het oordeel. Nadat de zaak vorig jaar aanhangig was gemaakt is McDonald's al begonnen met het kritisch tegen het licht houden en aanpassen van de eigen werkwijze. Met betrekking tot de kritiek over influencers wil het horecabedrijf verder nog kwijt dat die reclame-uitingen primair gericht zijn op een doelgroep ouder dan 16 jaar.

Meer uit Financieel

Bevoorrading Jumbo's gaat door ondanks staking uitzendkrachten

VEGHEL (ANP) - De staking van uitzendkrachten bij distributiecentra breidt zich uit. Inmiddels wordt er niet meer alleen gestaakt bij distributiecentra van Albert Heijn, maar ook bij locaties van Jumbo. Die laatste keten zegt dat de bevoorradingen van winkels en voor onlinebestellingen wel gewoon doorgaan.

1 uur geleden
Indonesië stemt in met Amerikaanse importheffing van 19 procent

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Verenigde Staten gaan een importtarief van 19 procent heffen op goederen uit Indonesië, terwijl Amerikaanse export naar het Zuidoost-Aziatische land onbelast blijft. Volgens de Amerikaanse president Donald Trump staat dat in een nieuwe handelsdeal met Indonesië.

2 uur geleden
Veldkamp: na Slowakije zal Malta instemmen met nieuwe sancties

BRUSSEL (ANP) - In een ultieme poging Slowakije over te halen alsnog in te stemmen met het achttiende sanctiepakket tegen Rusland, heeft voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen een brief gestuurd aan de Slowaakse premier Robert Fico. Als Slowakije akkoord gaat met het sanctiepakket, zal Malta ook overstag gaan. Dat verwacht demissionair minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken), zei hij na afloop van een vergadering met EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

2 uur geleden
WeTransfer past gebruiksvoorwaarden weer aan na kritiek over AI

AMSTERDAM (ANP) - WeTransfer, een onlinedienst voor het delen van bestanden, heeft zijn gebruiksvoorwaarden voor de tweede keer in korte tijd aangepast na veel kritiek van oplettende gebruikers. Op sociale media reageerden mensen woedend omdat WeTransfer bij het bijwerken van de voorwaarden de indruk wekte geüploade bestanden te gaan gebruiken voor het trainen van AI-modellen. Het bedrijf heeft de verwijzing naar AI nu weer uit de tekst gehaald en benadrukt dat de werkwijze niet is veranderd.

2 uur geleden
ASML opvallende stijger op licht hoger Damrak

AMSTERDAM (ANP) - De effectenmarkt in Amsterdam moest dinsdag aan het einde van de handelsdag een deel van de eerder behaalde winsten prijsgeven. De beurshandel kwam vooral onder druk te staan door koersverliezen op Wall Street. Chipmachinefabrikant ASML was een opvallende stijger bij de hoofdfondsen met een winst van 2,7 procent. Het concern maakt woensdag voor de opening van de beurs zijn resultaten over het tweede kwartaal bekend.

3 uur geleden
Nieuwe Blokker verder met minder dan 50 winkels

AMSTERDAM (ANP) - Het doorgestarte winkelbedrijf Blokker gaat verder met minder dan vijftig winkels, werd dinsdag bekend. Het bedrijf heeft uiteindelijk maar twaalf zelfstandige ondernemers weten vast te houden, heeft een woordvoerder bevestigd na berichtgeving door RTL Z.

5 uur geleden
Kansspelautoriteit pakt reclame voor illegaal gokken in media aan

DEN HAAG (ANP) - De Kansspelautoriteit (Ksa) gaat (online) tijdschriften en nieuwsbladen aanpakken die illegale gokaanbieders promoten. Eerder gaf de toezichthouder media die dit doen alleen informatie en adviezen om overtredingen in de toekomst te voorkomen. Nu zegt de Ksa ook maatregelen te nemen als dat nodig is, zoals het opleggen van een boete.

5 uur geleden