Rechtszaak van Urker die vuurwerkbom plaatste is uitgesteld
LELYSTAD (ANP) - De strafzaak van een 28-jarige man uit Urk, die wordt verdacht van het veroorzaken van een explosie in een gezinswoning in Urk, wordt uitgesteld naar 23 december. Dat heeft de rechtbank vrijdag besloten op verzoek van zijn nieuwe advocaat. Die heeft meer tijd nodig om zich voor te bereiden op de inhoudelijke behandeling.
De rechtbank in Lelystad behandelt vrijdag wel de zaak tegen een 24-jarige man uit Espel (Noordoostpolder). Het Openbaar Ministerie verdenkt beiden van poging tot moord of doodslag en het veroorzaken van een ontploffing. Ze zouden op zondag 3 november vorig jaar in een huis aan de Golfoploop in Urk een vuurwerkbom naar binnen hebben gegooid.
De Urker woont vrijdag de zitting bij via een videoverbinding vanuit het huis van bewaring in Nieuwegein. Hij beriep zich tot nu toe op zijn zwijgrecht, maar kondigde vrijdag aan dat hij op 23 december wel een uitgebreide verklaring zal afleggen in de rechtbank als zijn zaak inhoudelijk wordt behandeld.
Enorme schade
Door de explosie raakte niemand gewond. De vuurwerkbom zorgde wel voor enorme schade in de woning. Deuren lagen eruit, een tussenmuur werd weggeblazen en in dragende muren ontstonden scheuren.
De officier van justitie heeft op de valreep een compilatie van de gebeurtenissen laten maken op basis van camerabeelden, maar de rechtbank gaf vrijdag geen toestemming voor het vertonen van deze beelden op de zitting. Onder de video is het stemgeluid van de verdachte uit Espel, afkomstig uit zijn verhoor, gemonteerd. En volgens zijn advocaat ook een "dramatisch" muziekje. "Dat moet je als rechtbank niet willen", zei de advocaat. De rechtbank oordeelde dat het OM de beelden veel te laat heeft aangeleverd, waardoor de verdediging zich er niet op heeft kunnen voorbereiden.
De 28-jarige verdachte uit Urk werd in december gearresteerd. De 24-jarige man uit Espel werd in februari opgepakt, nadat de politie zijn naam en foto had vrijgegeven en hij zich maar niet meldde. Hij is tijdens de zitting zeer emotioneel als hij vragen van de rechter beantwoordt. "Ik vind het zo erg wat er is gebeurd, dat is nooit de bedoeling geweest", verklaarde hij. "Ik heb het nooit gewild. We zouden de mensen laten schrikken, maar niet in gevaar brengen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
46 minuten geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor.
48 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
1 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
2 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriƫnten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 uur geleden