Rechtse partijen achter coalitievoorstel investeringskorting
DEN HAAG (ANP) - Een omstreden belastingvoordeel voor bedrijven kan mede dankzij een aanscherping door de coalitiepartijen in de Tweede Kamer rekenen op steun van de SGP, Forum voor Democratie en het onafhankelijke Kamerlid Wybren van Haga. Daarmee is er ook een meerderheid voor in de Eerste Kamer.
Met de zogenoemde baangerelateerde investeringskorting (BIK) wil het kabinet bedrijven verleiden om ondanks de coronacrisis te blijven investeren. Ondernemers kunnen een klein deel van hun investeringssom aftrekken van de loonbelasting. De komende twee jaar is daar in totaal 4 miljard euro voor uitgetrokken.
In het oorspronkelijke voorstel zouden kleine tot middelgrote bedrijven volgens staatssecretaris Hans Vijlbrief een kleine 60 procent van het beschikbare bedrag opstrijken. De coalitiepartijen in de Tweede Kamer willen zo sleutelen aan de regeling dat dit wordt opgeschroefd naar 65 procent.
De SGP had eigenlijk nog verder willen gaan en zette in op een verdeling waarbij 70 procent naar het mkb zou gaan. Maar de streng christelijke partij heeft dat voorstel uiteindelijk ingetrokken en de handtekening gezet onder dat van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, net als FVD en Van Haga.
De linkse oppositiepartijen, die het kabinet ook aan een meerderheid in de senaat kunnen helpen, zien niets in de BIK. Zij beschouwen die als een nieuwe poging van het kabinet om grote bedrijven te spekken, nadat eerder de afschaffing van de dividendbelasting en de verlaging van de winstbelasting niet doorgingen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden